משבר הקורונה - ציון (ביניים) נכשל למערכת הבינלאומית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • מלחמה עם איראן
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • מלחמה עם איראן
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על משבר הקורונה - ציון (ביניים) נכשל למערכת הבינלאומית

משבר הקורונה - ציון (ביניים) נכשל למערכת הבינלאומית

מבט על, גיליון 1279, 22 במארס 2020

English
שמעון שטיין
עודד ערן

לא יהיה זה מופרז לומר שמאז מלחמת העולם השנייה לא עמדו חלקים כה גדולים של אוכלוסיית העולם בפני משבר רב-מערכתי ובעל השלכות חמורות וארוכות טווח, כזה המתרחש מאז התפרצות נגיף הקורונה. כבר בימיה הראשונים של התפשטות הנגיף התברר, שעל אף שהעולם הכיר בסכנות של מלחמה גרעינית, כימית וביולוגית, ואף אימץ אמנות שתכליתן להגביל את ייצור ותפוצת אמצעי הלחימה מסוגים אלו, אין הוא ערוך להתמודד בשיתוף פעולה אזורי ובינלאומי עם אסונות טבע, כגון התפרצות מגפה עולמית. על מדינות, וישראל בתוכן, פרט להכלת המשמעויות המידיות וארוכות הטווח של המשבר הנוכחי, גם לאמץ גישה של התמודדות עם משברים בתאום ושיתוף פעולה, אזורי ובינלאומי.


לקחי מלחמת העולם השנייה גרמו למדינות המובילות בעולם בתקופה שלאחריה, ובראשן ארצות הברית, להכיר בהכרח ליצור סדר עולמי רגולטורי באמצעות מערכות בינלאומיות שתוכלנה למנוע משברים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים. תחילה נוסדו מוסדות האו"ם והמוסדות הכלכליים - הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, ואליהם נוספו מוסדות בינלאומיים נוספים, שעניינם תחום ממוקד. במקביל התחזקו התארגנויות אזוריות פוליטיות וכלכליות. חלקן במסגרת "המלחמה הקרה" הבין-גושית, וחלקן על שום הבנה כי בעיות רבות אינן ניתנות לפתרון במישור המדינה הבודדת ומחייבות שיתוף פעולה ותאום נרחב יותר.

גם אם תימצא בקרוב נוסחה רפואית להתמודדות נגיף הקורונה, ההיחלצות מהמשבר העמוק והמורכב שגרמה התפרצותו תארך תקופה ארוכה. שהרי, לא כל השלכות המשבר גלויות לעין בשלב זה, וכן לא עומקן ופריסתן של אלו הידועות. בה בעת, כבר נראה שמדינות רבות, ובוודאי הגדולות שבהן, מעדיפות להתמודד בעצמן עם המשבר, במיוחד בהשלכותיו הכלכליות הרחבות, תוך הסתמכות על יכולותיהן ומשאביהן, ולא להסתייע במערכות הבינלאומיות.

כשסין החליטה על דרך התמודדותה עם המגפה היא לא פנתה לארגון הבריאות העולמי או לכל סוכנות בינלאומית אחרת. רק בשלב מאוחר יותר הסכימה בייג'ין לקבל לשטחה משלחת של ארגון הבריאות. כך גם מדינות האיחוד האירופי, שנהגו כל אחת באופן שונה לגבי סגירת גבולותיהן, על אף שמרביתן צד להסכם שנגן לגבי מעבר חופשי בגבולות. גרמניה וצרפת החליטו בנפרד למנוע יצוא של מוצרים מסוימים הקשורים למניעת תפוצתו של הנגיף, וזאת בניגוד לאחד מעקרונות היסוד שעליהם מושתת האיחוד האירופי, הנוגע לחופש המעבר של אנשים וסחורות. יצרניות הנפט הגדולות, המאורגנות בשני קרטלים, אינן מצליחות להגיע להבנה ביניהן אשר לכמויות היצוא. אלה דוגמאות בלבד, ויש עוד. כל אלה מלמדות כי הרעיון המנחה מוסדות בינלאומיים ואזוריים בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה, שלפיו מדינות הלאום מוכנות לוותר על חלק מסמכויותיהן ויכולותיהן כדי להתמודד עם אתגרים ובעיות חוצי גבולות, לא צלח את המשבר הקשה.

יתכן שהציפיות כי המערכת הבינלאומית תדע להתמודד עם המגפה ותוצאותיה מוגזמות, אבל קשה להימנע ממסקנה שאם זה דפוס ההתנהלות שלה עד כה, תהליך היציאה מהמשבר יהיה אף הוא בעייתי. תהליך ההתאוששות יארך חודשים ארוכים, אולי שנים. קשה לאמוד בשלב זה את ממדי הנזק המידי והעתידי לכלכלות בעולם, ובמיוחד למדינות המתועשות ויצרניות הנפט והגז הטבעי הגדולות, אך סביר שגם מהלכים לתיקון הנזקים יתבצעו רובם ככולם במישור המדינה הבודדת ופחות מכך במסגרת ובאמצעות המערכת הבינלאומית. אפשר אף שתתפתח תחרות כלכלית נטולת רסן. ארגון הסחר הבינלאומי הוקם בין השאר כדי למנוע תחרות בלתי הוגנת ביצור, יצוא ויבוא של מוצרים ושירותים. לא מן הנמנע, שמדינות שונות יתעלמו ממרבית ההוראות והתקנות שהן עצמן אימצו כחברות בארגון זה, בניסיון להקדים מדינות מתחרות ביציאה מן המשבר. למדינות מסוימות יש יתרון מובנה ביכולת ההתאוששות, וזאת בשל כלכלתן הרבגונית. לא זה מצבן של אחרות, הנשענות על ענף מרכזי אחד וגם בהיעדר משבר גלובלי הן מצויות במצוקה כלכלית מתמשכת. קרוב לוודאי, שהמשבר הנוכחי אף יעמיק את פיגורן הכלכלי-חברתי בהשוואה למרבית המדינות המתועשות. זו שעת מבחן גם לקרן המטבע הבינלאומית, האמורה לסייע למדינות לייצב את המערכת הפיננסית שלהן. הנהלתה כבר הכריזה כי היא נכונה לגייס טריליון דולר, בעיקר מהמדינות המחזיקות ברוב המניות שלה. שלוש מדינות מובילות את הרשימה: ארצות הברית, יפן, ושתיהן מתחרות בשלישית -סין. בכל מקרה, עיקר מאמצי ההיחלצות מהמשבר יופנה במדינות אלו כלפי פנים. יש לשלושתן אמצעי סיוע כלכלי בינלאומיים עצמאים, וקרוב לוודאי שהן תעדפנה להשתמש בהם בטרם יפנו לקרן המטבע הבינלאומית. האיחוד האירופי, המתמודד עם בעיות פנים חמורות ועם ההשלכות של פרישת בריטניה, התניע, חודשיים לאחר התגלות המגפה, חבילת סיוע כלכלית ראשונית בסך 37 מיליארד יורו, אך יצטרך להתמודד עם צורך לגייס סכומים גדולים יותר כאשר יתבררו היקפי הפן הכלכלי של המשבר.

לארצות הברית היה תפקיד מרכזי בבניית מערכת המוסדות המולטילטרלית הגלובלית שקמה בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה. בחלקם, כמו במוסדות הפיננסים, נשמרת הדומיננטיות האמריקאית עד היום. ואולם, בשני העשורים האחרונים הולכת ומתפוגגת ההשפעה האמריקאית ולכך עלולה גם להיות השלכה שלילית על נכונותם של שחקנים מרכזיים אחרים בזירה הפוליטית והכלכלית הבינלאומית לשתף פעולה עמה - גם לו הייתה מגלה מנהיגות בהובלת תהליך ההתאוששות והשיקום. אך דפוס ההתנהלות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (שהתנהלותו קוראת תיגר על הסדר המולטילטרלי), וכן היותה בעיצומה של מערכת בחירות נשיאותיות, אינם מעודדים שיתוף פעולה מולטילטרלי. היעדר גורם בינלאומי מחליף, ובכלל זאת סין (המנסה להיכנס לוואקום שארצות הברית הותירה, ובפרט בהקשר למשבר הקורונה) או גרמניה, צפוי להקשות על תוצאות וקצב מאמצי התאוששות.

להיעדר מנהיגות בינלאומית עלולות להיות השלכות גם לגבי התנהלותן של מדינות שונות בקשר לסוגיות שהעסיקו את הקהילה הבינלאומית בשנים האחרונות, בכללן אתגר הגרעין האיראני והצפון-קוריאני, או סכסוכים שמקורם במדיניותן של מדינות כלפי טריטוריות הסמוכות לגבולותיהן (למשל, סין ורוסיה) ויש להן תביעות לגביהם. ההתמודדות במישור המדינתי והבינלאומי עם כל השלכות המשבר מגביהה את תקרת הזכוכית, שתאפשר למדינות לבצע מחטפים שבזמנים "רגילים" הן היו מהססות ואפילו נמנעות מלנקוט אותם. מנהיגי מדינות שמתמודדות תקופה ארוכה עם סנקציות שהושתו עליהן עקב מדיניותן עלולים להסיק שהקהילה הבינלאומית אינה מסוגלת בעת הזאת להתמודד עם הפרות של הסטטוס קוו. אפשר שמהלכים מתריסים כלפי הקהילה הבינלאומית יינקטו על ידי מנהיגים אלו על מנת להסיח את דעת הקהל הפנימית מכישלון לטפל במשבר הקורונה, על השלכותיו הכלכליות והחברתיות.

עוצמתו של כשל המערכות הבינלאומיות ואפילו האזוריות למשבר הקורונה עלולה להתגלות כגדולה יותר ככל שהמשבר יימשך, גם בהתייחס למשברים גלובליים חמורים יותר - אקלימיים למשל. בשלב זה לא נפגעו אספקת המים, החשמל והמזון בכל אותם אזורים שנפגעו מנגיף הקורונה והשלכותיו. ואולם, צפוי שתופעות שנצפו עד כה על רקע המשבר הנוכחי – מתח חברתי, קריסה כלכלית - יופיעו ובעוצמה רבה יותר אם מערכות אלה תיפגענה. היקפם של משברים כגון משבר הקורונה וחמורים ממנו מחייב הקמה של מוסדות על מדינתיים, אזורים ובינלאומיים, או התאמה של קיימים, כך שתהיה להם הסמכות והיכולת להיערך למתן פתרונות מיטביים לאתגרים שברי כי ייווצרו אז. אלא שכאמור, התנהלות של מדינות רבות לנוכח התפשטות המגפה משקפת התעלמות ואפילו קריאת תיגר על המוסדות שנועדו ליצור סדר מולטילטרלי-גלובלי. מדובר באתגר כבד משקל, הנוסף על האתגרים הישירים שמקורם בהתפשטות הנגיף.

למציאות הגיאו-פוליטית של ישראל משמעויות גם על יכולתה להתמודד עם משברים בסדר הגודל של משבר הקורונה. כיום, כל ישות מדינית במזרח התיכון מטפלת בבעיותיה בנפרד בתחומה. מכאן עלול להיווצר רושם מטעה, כלומר שכולן יכולות להתמודד ללא תאום אזורי גם עם המשברים חוצי הגבולות הבאים. אלה עלולים להיות חמורים אף יותר מזה הנוכחי. לכן, כאשר תתייצב המערכת הפוליטית בישראל, יהיה עליה לשלב בסדר היום שלה תכנון להתמודדות עם משברים אזוריים עתידיים חמורים בתאום עם מדינות שכנות באזור.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופההאו"םכלכלה וביטחון לאומינגיף הקורונה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • מלחמה עם איראן
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.