קורונה ועידן הפוסט-אמת: תפקידן של עובדות במדיניות ציבורית | סיכום כנס בינלאומי מקוון - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרסום מיוחד קורונה ועידן הפוסט-אמת: תפקידן של עובדות במדיניות ציבורית | סיכום כנס בינלאומי מקוון

קורונה ועידן הפוסט-אמת: תפקידן של עובדות במדיניות ציבורית | סיכום כנס בינלאומי מקוון

פרסום מיוחד, 14 ביוני 2020

English
רועי שולמן

מגפת הקורונה התפרצה בעידן המכונה "פוסט-אמת", שבו דומה שעובדות זוכות לחשיבות פחותה ביחס לאמונות, רגשות ודעות. השילוב של עידן הפוסט-אמת עם המגפה החריגה עורר שאלות רבות על אודות תפקידן של העובדות בהתמודדות איתה, וכן לגבי ההשלכות ארוכות הטווח הפוטנציאליות של המגפה על עידן הפוסט-אמת. ב-27 במאי ערכה תוכנית ליפקין-שחק במכון למחקרי ביטחון לאומי כנס בינלאומי מקוון, במטרה לדון בשאלות אלו. הדוברים בכנס היו מומחים מתחומי הרפואה, האקדמיה ומכוני מחקר, התקשורת המסורתית והמדיה החברתית. מסמך זה מסכם את הרעיונות המרכזיים שעלו במהלכו. הדיונים נגעו בשאלה האם משבר הקורונה הוא תוצר של עידן הפוסט אמת, ואם כן – באיזה אופן?; מה היה תפקודם בזמן המשבר של הקהילה המדעית, המדיה המסורתית והמדיה החברתית, המהווים בעת הנוכחית את מוסדות בירור ותיווך האמת? שאלה נוספת שעלתה הייתה מה אפיין את אמון הציבור במוסדות הללו בזמן המשבר, וכיצד סביר שיחולו שינויים בהקשר זה לאחריו?


משתתפי הכנס: סגן ראש המכון לענייני מחקר, תא"ל (במיל') איתי ברון, שהנחה את הכנס; ד"ר ג'ניפר קבנו ממכון ראנד; פרופ' סטיב פולר מאוניברסיטת וורוויק; ד"ר עופר פרידמן מאוניברסיטת קינגס קולג'; פרופ' קובי מורן גלעד מאוניברסיטת בן גוריון; פרופ' איילת ברעם-צברי מהטכניון; ד"ר תומר שדמי ממרכז הסייבר באוניברסיטה העברית והמכון למחקרי ביטחון לאומי; אטילה שומפלבי מאתר Ynet ומהמכון למחקרי ביטחון לאומי; וסר פרופ' לורנס פרידמן מאוניברסיטת קינגס קולג'.

(בווידאו: הכנס המלא - קורונה ועידן הפוסט-אמת – תפקידן של עובדות במדיניות ציבורית)

תופעת הקורונה בעידן הפוסט-אמת        

אין מחלוקת על כי תקופת מגפת הקורונה התאפיינה בבלבול ובחוסר הבנה בקרב הציבור ומקבלי ההחלטות. מה גרם לכך?

אפשרות אחת היא, שמקור חוסר הוודאות הוא מחסור בידע – הקורונה היא נגיף שמאפייניו היו (ועודם במידה רבה) לא ידועים. תחושות אלו נבעו מחוסר הידע, שבגינו קשה לענות על שאלות בנוגע להתפשטות הנגיף, משך המשבר ודרכי ההתמודדות עמו. צפוי ומובן שבתקופת חוסר ידע יופיעו תופעות של שרלטנות, מיסאינפורמציה או טעויות, ואלה אינן תופעות הנובעות מעידן הפוסט-אמת, אלא הן תוצאה של צורך למלא את החלל הנובע ממידע חלקי בלבד בזמן המשבר.

אפשרות שנייה היא, שמשבר הקורונה הוא דווקא תופעה ייחודית המהווה את הביטוי המובהק ביותר של סכנות עידן הפייק ניוז ופוסט-אמת: תקופת המגפה מתאפיינת בחוסר אמון מוגבר במוסדות, חוסר הסכמה על עובדות, וטשטוש הגבול שבין דעה ועובדה. המגפה העצימה את הצורך של האזרחים למצוא ודאות, אולם הם מוצאים אותה ב"עובדות" שנוחות להם, המבוססות על המוסדות האמינים בעיניהם, והן תואמות לדעות שבהן הם מחזיקים בלאו הכי. תחושות הבלבול וחוסר הוודאות נובעות מסתירות בין עובדות שונות ומקורות שונים. שרלטנות, מיסאינפורמציה או טעויות הן תוצאות של רצונות ואינטרסים של אזרחים שונים ומידת ההתאמה בין אלו לבין עובדות שאמונה בהן נוחה ואינה יוצרת דיסוננס קוגניטיבי.

אפשרות שלישית היא שהקורונה היא תופעה סטנדרטית של עידן הפוסט-אמת - תוצאה צפויה של תהליכים בלתי נמנעים. הדמוקרטיזציה וההשכלה הביאו לכך שכל אינדיבידואל רואה עצמו כשיר להחליט מה אמיתי. כך, בעניין מגפת הקורונה - הציבור שומע טענות שונות בזירה הפוליטית ובקהילה המדעית, וחש כשיר להחליט מה הן העובדות, ללא צורך במומחים שיפתחו תיאוריות ויפריכו אותן עבורו. תחושות הבלבול וחוסר הוודאות נובעת מהפער בין תחושת הכשירות של האזרח לקבוע מה נכון, לבין הקושי לעשות זאת בפועל בתקופה רוויית חוסר ודאות ועודף של טענות הנשמעות, שבחלקן הגדול גם סותר זו את זה. מנקודת מבט זו, שרלטנות, מיסאינפורמציה או טעויות הן טענות ככל האחרות שהציבור עשוי לקבל או לדחות.

(בווידאו: כתבה על המידע השקרי הנוגע לנגיף הקורונה, דויטשה ולה, אפריל 2020)

מוסדות בירור האמת

תקופת הקורונה גרמה לשינוי לא רק בקרב האוכלוסייה הכללית, אלא גם בקרב מוסדות שתפקידם החברתי הוא "בירור האמת" והנגשת מידע לציבור – הקהילה המדעית, התקשורת והמדיה החברתית.

הקהילה המדעית נתקלה בקושי כפול בזמן הקורונה. ראשית, עצם המחקר המדעי הסדור נפגע: בירור הידע המדעי בין המדענים הוא תהליך ממושך, שלא התאפשר בקצבי הזמן המהירים של התפשטות המגפה. בשל לחץ הזמנים, מאמרים רבים פורסמו גם במסגרת ביקורת עמיתים מוגבלת, ואף בלעדיה. כך, פורסמו ממצאים סותרים, שערכם שנוי במחלוקת. הכנסים האקדמיים, ברובם, בוטלו והוחלפו בכנסי זום, שאמנם הנגישות אליהם הייתה רבה יותר מאשר לכנסים מקצועיים, אולם בד בבד גם מקצועיותם ויעילותם מוטלים בספק. האתגר השני הוא בתיווך המדע והמידע לציבור הרחב. בזמן המגפה מדענים אמנם קיבלו חשיפה מרובה, אולם רבים מהם אינם מצטיינים בתיווך מחקריהם לציבור הרחב. כך, מחקרים רבים שאיכותם מפוקפקת הגיעו לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות, שבמקרים רבים ראו בהם "אמת צרופה" ולא תיאוריות והערכות הדורשות תיקוף והוכחה, ויצרו חוסר ודאות מרגע שהתבררו כשגויים.

התקשורת במהלך הקורונה נקלעה למלכוד – מצד אחד, המשבר הביא לנתוני צפייה גבוהים בתקשורת המסורתית בשל הסגר שאפשר צריכה מוגברת, ואף ייתכן שבשל ייחוס אמינות גבוהה ביחס למתפרסם ברשתות החברתיות. מצד שני, יכולת המדיה לתווך מידע מדויק נפגעה בגלל הקושי לברר עובדות ולזהות את המומחים הרלוונטיים. כלי התקשורת נאלצו לכן לעבור במהירות לסיקור אינטנסיבי של נושא, שבו לרובם המכריע חסר ידע מוקדם. בנוסף, הניסיון להביא שני צדדים לכל סיפור הוביל לכך שלעיתים הוצגו עמדות של שרלטנים ושל מומחים כשוות ערך, ואילו עמדות מיעוט הושתקו. לבסוף, התפיסה שלפיה לגופי התקשורת ישנה אג'נדה גרמה לכך שגם העובדות המדעיות שהוצגו נתפסו לפעמים כחלק מאג'נדה פוליטית.

המשבר לא פסח גם על המדיה החברתית. אמנם בעבר המדיה החברתית נהגה לא לקחת אחריות על התוכן המפורסם בה מלבד מקרי קיצון, אולם בזמן המשבר חברות המדיה החברתית אימצו מדיניות אגרסיבית יחסית של הפצת מידע ממקורות רשמיים מחד גיסא, ומאידך גיסא סימון ומחיקה – באופן תקדימי - של תכנים מטעים, גם של מנהיגים פוליטיים. פייסבוק אף הכריזה על הקמת גוף שישמש כערכאה לברורים בנושאי סינון וחסימת תכנים.

(בווידאו: ריאיון עם מייסד פייסבוק מארק צוקרברג על אודות המאבק של הרשת במידע שקרי הנוגע לנגיף הקורונה, רשת סי-אן-אן, אפריל 2020)

אמון הציבור

אין הסכמה בנוגע לשינוי של היחס בין הציבור למקבלי ההחלטות ולמוסדות בירור האמת. מצד אחד, נראה כי המדיניות המגבילה, ומרחיקת הלכת, שננקטה במדינות רבות וכן ציות האזרחים להגבלות שנכפו עליהם, העידו על אמון של הציבור בידע שעליהם נשענים מקבלי ההחלטות. הרייטינג הגבוה של התקשורת העיד על אמון מסוים שהציבור רוחש לה ולמדענים שלהם ניתנה במה. מצד שני, אין מידע קונקרטי לגבי אמון הציבור בתקופת משבר הקורונה, ותיתכן דווקא ירידת אמון במקבלי ההחלטות ובמוסדות בירור האמת, בכלל זאת בקהילה המדעית, זאת בשל ריבוי הדעות והשינויים התכופים, אשר הראו לציבור את מגרעותיהם וחולשותיהם. ייתכן גם ששתי המגמות מתקיימות במקביל - אמון הציבור בקרב אוכלוסיות מסוימות גדל ואילו בקרב אוכלוסיות אחרות קטן, כתלות בשאלה האם האוכלוסיות נפגעו ישירות מהווירוס, ועל כן נחושות לבירור האמת לגביו, לעומת אוכלוסיות שנפגעו יותר מההגבלות שהושתו על ידי הממשלות.

בין התובנות שהודגשו בכנס הייתה זו הגורסת כי לאמון הציבור חשיבות רבה בזמן המשבר. ראשית, אמון הציבור עשוי להוות גורם מכריע בציות הציבור להגבלות שנכפות עליו, והן עלולות להוות אתגר מתמשך ואף לחזור ולהתחדש במקרה גל חדש של המגפה. שנית, חוסר האמון עשוי להיות נקודת חולשה המשמשת גורמים זרים המעוניינים לקעקע את אמון האזרחים בממסד במדינות דמוקרטיות, ע"י הדגשת ההשוואה לתפקודן העדיף כביכול של מדינות טוטליטריות תחת המשבר.

השפעות ארוכות טווח של המשבר

במהלך הכנס התעורר דיון בשאלה האם המאפיינים המיוחדים של המשבר יובילו לשינוי עמוק יותר ביחס של הציבור הרחב, של גופי התקשורת ושל מקבלי ההחלטות לגבי מקומם של עובדות, ניתוח מקצועי ומומחים. בהקשר זה עלו הצעות למדיניות:

עבור הקהילה המדעית, ייתכן שמשבר הקורונה יוביל לפגיעה באמון שרוכשים אזרחים למדענים, בשל חשיפת הציבור לחוסר ההסכמות בקהילה זו, המשרה תחושה כי ויכוחים מדעיים דומים לוויכוחים פוליטיים, ועל כן טענות מדעיות מהוות גם כן כלי במשחק הפוליטי. עם זאת, הקורונה הציתה עניין בציבור בנוגע למגיפות והביאה להכרות עם מונחים מדעיים רלוונטיים, העשויים להקל על הקהילה המדעית להסביר את עמדותיה לקראת התפרצות חדשה. כדי להגביר את האמון במדענים הומלץ להקפיד על שיח משתף ביחס למחקר המדעי, במקום שיח לעומתי המחלק את הציבור ל"צודקים וטועים", ולבצע הפרדה בין הקהילה המדעית לבין הזירה הפוליטית, כך שלא ייראה כאילו נבחרי הציבור הם אלו שמביאים את המידע, ואגב כך צובעים אותו בצבעים פוליטיים.

התקשורת המסורתית תצטרך לבחון כיצד ניתן לנצל את גל הפופולריות שלה כדי ליצור לעצמה תדמית של גוף בירור אמת איכותי. בין היתר, תידרש מהתקשורת יכולת משופרת לתקשר מדע לציבור באופן ענייני ומדויק, וכן לסנן בין המומחים המובאים לאולפן כדי לוודא שמדובר ברלוונטיים ביותר.

לבסוף, ברמת המדינה והחברה יש לבחון דרכים להחזיר את אמון הציבור במוסדות, בפרט התקשורת, המדע ומוסדות המדינה, על מנת לאפשר התמודדות טובה יותר עם משברים בכלל ועם מגפות עתידיות בפרט, וכן כדי למנוע השפעה אפשרית של שחקנים זרים, כמו רוסיה וסין, העשויות לנצל את משבר להצגת מודל אלטרנטיבי לדמוקרטיה המערבית - מודל המוותר על חירויות פרט בתמורה להתמודדות עם אתגרים קולקטיביים, כגון מגפה, באופן צורה אפקטיבי יותר.

מומלץ לקרוא גם על קונספירציית הקורונה

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרסום מיוחד
נושאיםנגיף הקורונה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
Shutterstock
המערכת הבינלאומית: שתי תפיסות ומחנאות גוברת
המערכת הבינלאומית מצויה בטלטלה מרובת משברים ואתגרים, כשבמוקד נמשכים מאמצי ההתאוששות הכלכלית ממשבר הקורונה לצד ההתמודדות עם המגפה עצמה; התחרות בין ארצות הברית לסין מחריפה את המחנאות הגוברת בדינמיקה הבינלאומית; ומנגד משבר האקלים מהווה רקע לבחינת היכולת לשתף פעולה על אף המחלוקות. הממשל האמריקאי מצמצם את הקשב שלו למזרח התיכון ולאתגריו ומציב מחדש שיקולי זכויות אדם במקום מרכזי במדיניותו, כשברקע בחירות האמצע וקיטוב פוליטי חד בארצות הברית. כל אלה מדגישים את הצורך בעדכון המדיניות הישראלית כלפי הזירה הבינלאומית, ובייחוד הגברת התיאום עם הממשל האמריקאי ועם שחקני המפתח בקהילה הבינלאומית ורתימתם לקידום יעדיה של ישראל, ובראשם מניעת התגרענותה של איראן. זאת במקביל למיצוי יתרונותיה היחסיים של ישראל, בעיקר בתחומי המדע והטכנולוגיה, לקידום יוזמות שיסייעו לייצוב המזרח התיכון ולהתמודדות עם משבר האקלים העולמי.
23/01/22
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.