שיעור במגבלות הכוח - משמעויות נסיגת ארצות הברית ובעלות בריתה מאפגניסטן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על שיעור במגבלות הכוח - משמעויות נסיגת ארצות הברית ובעלות בריתה מאפגניסטן

שיעור במגבלות הכוח - משמעויות נסיגת ארצות הברית ובעלות בריתה מאפגניסטן

התמונות של לוחמי הטליבאן מסתערים על קאבול, כמו גם של האזרחים המפוחדים הנמלטים על נפשם, זעזעו את הקהילה הבינלאומית. אך האם כישלון ארה"ב "לבנות אומה" אחרי 20 שנות לחימה ישפיע על מעמדה העולמי, או על כוונתה לסגת מאזורים נוספים במזה"ת? ומדוע גם בירושלים צריכים לשים לב לאירועים באפגניסטן?

מבט על, גיליון 1512, 22 באוגוסט 2021

English
אלדד שביט
שמעון שטיין

הרושם הקשה שהותירו הנסיגה הכאוטית של הכוחות האמריקאיים ובעלי בריתם מאפגניסטן, קריסת הממשל והצבא האפגניים והשתלטות הטליבאן על המדינה, העידו על כישלון מאמציה של ארצות הברית "לבנות אומה" על פי מודל הדמוקרטיה המערבית. סיום המערכה באפגניסטן מיד לאחר השגת יעדה הראשון, בלי לנסות ולעצב מחדש את אפגניסטן, היה חוסך לארצות הברית את המבוכה שהועצמה על ידי הסתבכות הנסיגה והסיכון שאפגניסטן תחזור ותהיה מדינה לא יציבה ובסיס לייצוא טרור. בטווח הקצר נפגעו דימויה ואמינותה של ארצות הברית כמעצמה ושחקנים בינלאומיים שונים ינסו לנצל זאת כדי לקדם את האינטרסים שלהם. אולם, טרם ברור אם הנסיגה תיתרגם לאתגר אסטרטגי ארוך טווח. מבחינת ישראל, חשוב לבחון את השפעת הנסיגה על פעילותם של ארגונים אסלאמיים קיצוניים ועל המוטיבציה האיראנית לדחוק את ארצות הברית מעיראק, וכן את הראיה האמריקאית את מקומה של ישראל במזרח התיכון על רקע שינויים בהיערכותה באזור.


הנסיגה המתוכננת של כוחות ארצות הברית (ובעלות בריתה) מאפגניסטן, הנמשכת בימים אלה, מתנהלת תחת הרושם הקשה שהותירה ההשתלטות המהירה של הטליבאן על המדינה, לאחר שההנהגה האפגנית ובעיקר צבאה, שאומן וצויד במשך שנים רבות בהשקעה של מיליארדי דולרים, לא נקפו אצבע כדי לבלום התפתחות זו. שרשרת ההתפתחויות המהירה והכאוטית חידדה מידית בארצות הברית ומחוצה לה את השאלה האם היו אלה התרחשויות בלתי נמנעות, או שמא מדובר בכישלון מנהיגותי ובעיקר מודיעיני. זאת, בפרט בהקשר לקביעתו הנחרצת של הנשיא ג'ו ביידן מתחילת יולי, כי הצבא האפגני יתמודד בהצלחה עם הטליבאן וקיימת אך סבירות נמוכה להשתלטות מהירה של הארגון על המדינה.

דבריו של ביידן מתחילת יולי לפיהם לא סביר כי טליבאן ישתלט על אפגניסטן

גם אם מדובר "בהפתעה" מודיעינית, לממשל האמריקאי היה זמן מספיק כדי להיערך להוצאה מסודרת של כל כוחות נאט"ו עד למועד הרשמי, בעל המשמעות הסמלית – 11 בספטמבר, ולמנוע רושם של "בריחה" ופינוי בזמן של אפגנים ששיתפו פעולה עם הגורמים האמריקאים ובעלי בריתם בשנות שהותם באפגניסטן. במסגרת ההכנות לפינוי וכחלק מההכנות ליום שלמחרת יכול היה הממשל לתאם מהלך אזורי עם המדינות השכנות, בעיקר פקיסטן, סין הודו, רוסיה וטורקיה, כדי לנסות ולמזער את הסיכון שאפגניסטן תחזור להיות מדינה לא יציבה, המשמשת בסיס לייצוא טרור, וכן להיערך להתמודדות עם ההשלכות ההומניטריות, הפוליטיות והכלכליות של סיום הנוכחות האמריקאית.

שאלה מרכזית, נוסף לשאלות בדבר הסיבות להערכת החסר האמריקאית לגבי התנהלות ההנהגה האפגנית והטליבאן בימים שקדמו לנסיגה, היא עד כמה השיגה ארצות הברית ב"הרפתקה" האפגנית, שנמשכה 20 שנה, את יעדי המערכה. ארצות הברית פלשה לאפגניסטן במטרה לפגוע משמעותית באל-קאעדה, ויעד המשנה היה "בניית אומה" באפגניסטן על פי המודל של דמוקרטיה מערבית. בעוד היעד הראשון הושג במידה רבה (כולל חיסול בן לאדן ב-2011), כשלה ארצות הברית להשיג את היעד השני, ומאותן סיבות שהיא נכשלה בעיראק. כישלונות אלו מעידים על חוסר היכולת לכפות מבחוץ ובכוח שינויים פוליטיים-מוסדיים-ערכיים על חברות שאינן "בשלות" לכך, בפרט בפרק זמן קצר. סיום המערכה מיד לאחר השגת היעד הראשון, בלי לנסות ולעצב את הזירה האפגאנית, היה חוסך לארצות הברית את מבוכת הנסיגה.

מכל מקום, גם אם מראות הנסיגה מאפגניסטן אינם נעימים לממשל וההתפתחויות זעזעו את מובילי מדיניות החוץ האמריקאית, הרי שהחלטת הנשיא ביידן ליישמה הייתה בלתי נמנעת, שכן היא שיקפה לא רק את הבנתו אשר למגבלות הכוח של ארצות הברית, אלא גם מימשה את כוונותיהם של קודמיו בתפקיד – הנשיאים ברק אובמה ודונלד טראמפ. יתר על כן, ההסכם שחתם ממשל טראמפ עם הטליבאן (שלא מומש על ידי הארגון) שיקף הבנה כי הטליבאן הנו פרטנר לגיטימי. ממשל ביידן ומדינות נוספות, ביניהן סין, רוסיה ואיראן, מקיימות שיח עם הארגון במאמץ להשפיע על התנהלותו באפגניסטן עצמה ומחוצה לה. גם אם תיזכר לחובת הנשיא ביידן הערכת חסר לגבי הטליבאן והערכת יתר לגבי צבא אפגניסטן, העייפות הניכרת השוררת בקרב הציבור האמריקאי ממעורבות בסכסוכים בינלאומיים בכלל וצבאית בפרט תפצה על הביקורת ותגבר עליה, וספק האם בטווח הרחוק הנשיא יינזק פוליטית מכך שמימש את כוונת הנסיגה.

דבריו של נשיא ארצות הברית ביידן בנושא הנסיגה מאפגניסטן, 20 באוגוסט 2021

זאת ועוד, סיום הנוכחות באפגניסטן תקל על ארצות הברית להפנות קשב ומשאבים להתמודדות עם האתגר מספר אחת, כהגדרת הממשל - סין. ביולי 2021, בד בבד עם הנסיגה מאפגניסטן ובמסגרת הדיאלוג האסטרטגי עם עיראק, הודיע הנשיא ביידן כי עד סוף השנה תסיים ארצות הברית את משימותיה הקרביות בעיראק והכוחות שיישארו במדינה זו יתמקדו בייעוץ ובאימון של הכוחות המקומיים. ספק אם החלטה זו תשתנה – גם לאור מראות נסיגה מאפגניסטן. עם זאת, אפשר שמראות אלה ישפיעו על ההיערכות לקראת היציאה. זאת, נוסף לכך שבשונה מאפגניסטן, צמצום הנוכחות האמריקאית בעיראק הינו על דעת ההנהגה העיראקית ובתאום מלא עמה.

מוקדם להעריך את מלוא המשמעויות של ההתרחשויות האחרונות, ספציפית לגבי אפגניסטן והן בהקשר הדינמיקה הבינלאומית שהתפתחה ועדיין מתפתחת מאז תחילת כהונתו של הנשיא ביידן, ובעיקר לנוכח שאיפתו להשיב את ארצות הברית לעמדת הובלה. בטווח הקצר ייפגעו בוודאי דימויה של ארצות הברית כמעצמה והאמון מצד בעלות בריתה בנכונותה לבוא לעזרתן בעתות מצוקה. גם אם הטליבאן יבקש בתקופה הקרובה לבסס את שליטתו ברחבי אפגניסטן, הוא עצמו וכן אל-קאעדה צפויים לחגוג את ניצחונם על המעצמה העולמית, שאותו יציגו במונחים של הישג אסלאמי דתי. שחקנים בינלאומיים שונים צפויים לנסות לבחון את עוצמתה ונחישותה של ארצות הברית ולאתר הזדמנויות לנצל את הפגיעה בדימויה כדי לקדם אינטרסים שלהם. עם זאת, טרם ברור עד כמה יתורגם הכישלון האמריקאי הנוכחי לאתגר אסטרטגי ארוך טווח, שיאיים על מעמדה של ארצות הברית.

הביקורת על ביידן בתוך ארצות הברית: דבריה של כתבת רשת ABC, 17 באוגוסט 2021

בין היתר, גוברת כעת הסבירות שמדינות הגובלות באפגניסטן, ובעיקר סין, הודו ואיראן, וכן רוסיה שחצרה האחורית כוללת את טג'יקיסטן, יאוימו מאי היציבות באפגניסטן. הסיכון שהטליבאן יפנה את קשב גם כלפיהן יאלצן להשקיע משאבים רבים יותר מאשר בעבר בהתמודדות עם איומים אפשריים מכיוון זה. מנגד, התפתחות בכיוון זה תשרת אינטרסים אמריקאיים בפרט ומערביים בכלל. ואכן, בהסבירו את הנסיגה הדגיש הנשיא ביידן כי סין ורוסיה היו מעוניינות שהישארות ארצות הברית באפגניסטן כדי להחלישה וכך להגן על אינטרסים שלהן. כיוון שכך, ועידה אזורית בחסות האו"ם תסייע לכל הצדדים, כולל לארצות הברית, להדק את התאום ביניהם ולהבטיח כי יציאת הכוחות האמריקאים לא תערער את היציבות באזור הסובב את אפגניסטן בעיקר על ידי הידרשות להשלכות ההומניטריות, הביטחוניות, הפוליטיות והכלכליות של הנסיגה. יש לקוות כי כל סיוע שיוגש לאפגניסטן יהיה כפוף לתנאים שימנעו מממשלת אפגניסטן אפשרות לעשות שוב את המדינה אכסניה לארגוני טרור.

מבחינת ישראל, חשוב לבחון את ההתפתחויות בשלושה מישורים:

  • ההשפעה על המוטיבציה של ארגוני הטרור  - השתלטותו המהירה של הטליבאן על אפגניסטן וקידום הנראטיב כי הצליח לגרום לכישלון האמריקאי עלול לחזק מוטיבציה של גורמי טרור קיצוניים להגביר את פעילותם בזירה הגלובלית ובכלל זאת במזרח התיכון, גם נגד יעדים ישראליים. עם זאת, לארצות הברית תפקיד מועט בלבד במאבק בארגוני טרור הפועלים נגד ישראל, ולכן ספק אם הנסיגה מאפגניסטן תשנה במידה ניכרת את הערכת המצב של אותם ארגונים אשר להיקף והיעדים של פעילותם.
  • התנהלותה האזורית של איראן - ההתפתחויות באפגניסטן מציבות בפני איראן מציאות מורכבת. איראן רואה בנסיגת ארצות הברית התפתחות חיובית בהקשר לאינטרס האיראני בסילוק הנוכחות האמריקאית מהמזרח התיכון. בטהראן אף מקווים שהשלב הבא בתהליך צמצום הנוכחות האמריקאית באזור יהיה נסיגה מעיראק. התפתחות זו תשפר משמעותית את הביטחון ב"חצרה האחורית" של איראן וגם תספק לה את "הנקמה האסטרטגית" על חיסול קאסם סולימאני. תפיסה זו עשויה לחזק את הנרטיב האיראני, שלפיו צריך להגביר לחץ על האמריקאים כדי "לשכנעם" לדבוק בכוונה לצאת מעיראק. מנגד, אם איראן תידרש (וכרגע אין אלה פני הדברים) להגביר מעורבותה באפגניסטן יהיה עליה להקצות משאבים (בעיקר מצד משמרות המהפכה), שספק אם הם מצויים בידה וגם אם כן – הקצאתם תהיה בהכרח על חשבון פעילותה באזור.

  • יחסי ישראל-ארצות הברית - למרות המראות המתפרשים כבריחה אמריקאית מאפגניסטן, הממשל האמריקאי לא צפוי לסטות ממדיניותו המקדמת התנתקות של ארצות הברית ממוקדי לחימה "אין סופיים" כהגדרתו, ובכלל זאת תהליך צמצום הנוכחות הצבאית במזרח התיכון. ההבנה השוררת בקרב השחקנים באזור, שלפיה המזרח התיכון מאבד מחשיבותו במכלול שיקולי הביטחון הלאומי האמריקאי, וכתוצאה מכך מהנכונות האמריקאית להשקיע באזור משאבים כלכליים וצבאיים, מחייבת אותם לעדכן הערכות לגבי התנהלותם שלהם. לכאורה, הבנה זו אמורה גם להקרין על הערכתם את מידת התמיכה שארצות הברית צפויה להעניק לישראל מול אתגריים אזוריים. זאת ועוד, גם מבחינה אובייקטיבית, על ישראל לכלכל את צעדיה מתוך הבנה כי גם אם הממשל כן באהדתו ובתמיכתו בישראל, הרי שהלכה למעשה קטנים הסיכויים כי יהיה מוכן להשקיע בעתיד משאבים צבאיים בהתמודדות עם אתגרים אזוריים, ובכללם האתגר האיראני. ועם זאת, דווקא מגמת ההתנתקות מהמזרח התיכון עשויה לחזק בראיית הממשל האמריקאי את ערכה של ישראל, כמדינה היכולה לסייע לארצות הברית לשמר ולקדם את האינטרסים שלה באזור.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאפגניסטןיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
ועידת הביטחון והשירות של קבוצת "ידיעות אחרונות" וה-INSS
15 ביולי, 2025
15:00 - 10:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Oriane Zerah/ABACAPRESS.COM
הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן - שנה אחרי
ביקורת רבה נשמעה על הנסיגה של הכוחות האמריקאים מהמדינה האסיאתית המשוסעת. יש שטענו כי לאחריה הטרור העולמי יתחזק, והיו שסברו שמעמדה של ארה"ב כמובילת העולם החופשי ייפגע באופן משמעותי. בחלוף שנה ניתן לקבוע כי לא רק שהחששות הופרכו ברובם – היתרונות שבנסיגה עולים על החסרונות שבה
30/08/22
הזירה האזורית: חיכוך ומחנאות לצד דטנט ושיתופי פעולה
המגמה העיקרית בזירה המזרח־תיכונית היא של 'דטנט אזורי'. לאחר שבשנים האחרונות התאפיינה המערכת האזורית במאבקים בין המחנות השונים (השיעי, הסוני־פרגמטי, האחים המוסלמים והג'האדיסטים) על ההגמוניה, במהלך 2021 ניכר שינוי בדפוסי הפעולה במזרח התיכון. בעיקר בלטה דינמיקה שתכליתה קידום של שיתוף פעולה, שלא נראתה כמוה באזור כבר שנים רבות, והיא אינה תואמת את קווי החלוקה בין המחנות. ערב הסעודית ואיראן מנהלות שיח, בין היתר בתיווך עיראק; איחוד האמירויות הערביות סיימה את מעורבותה במלחמות בתימן ובלוב וכן שופרו יחסיה עם איראן, סוריה וטורקיה; לאחר שלוש שנים של חרם הסתיים הסכסוך בין קטר לבין איחוד האמירויות, ערב הסעודית, בחריין ומצרים; ירדן מקיימת דיאלוג עם איראן ועם בשאר אל־אסד נשיא סוריה, ואילו טורקיה מגלה עניין בשיפור יחסיה עם איחוד האמירויות, מצרים, ערב הסעודית וישראל. זאת ועוד, איחוד האמירויות ובחריין פעלו לפיתוח קשריהן הפומביים עם ישראל במסגרת 'הסכמי אברהם', ומצרים הניעה ביוזמתה תהליך להידוק היחסים הכלכליים עם ישראל, וכן פועלת עם ירדן לפתרון משבר האנרגיה בלבנון. על ישראל לעמוד על המשמעויות של הדיאלוגים האזוריים, לנצל את הפתיחות האזורית המסתמנת כדי להרחיב את הקשרים שהתפתחו במסגרת הסכמי אברהם ולפעול ליצירת קשרים נוספים.
24/01/22
Shutterstock
המערכת הבינלאומית: שתי תפיסות ומחנאות גוברת
המערכת הבינלאומית מצויה בטלטלה מרובת משברים ואתגרים, כשבמוקד נמשכים מאמצי ההתאוששות הכלכלית ממשבר הקורונה לצד ההתמודדות עם המגפה עצמה; התחרות בין ארצות הברית לסין מחריפה את המחנאות הגוברת בדינמיקה הבינלאומית; ומנגד משבר האקלים מהווה רקע לבחינת היכולת לשתף פעולה על אף המחלוקות. הממשל האמריקאי מצמצם את הקשב שלו למזרח התיכון ולאתגריו ומציב מחדש שיקולי זכויות אדם במקום מרכזי במדיניותו, כשברקע בחירות האמצע וקיטוב פוליטי חד בארצות הברית. כל אלה מדגישים את הצורך בעדכון המדיניות הישראלית כלפי הזירה הבינלאומית, ובייחוד הגברת התיאום עם הממשל האמריקאי ועם שחקני המפתח בקהילה הבינלאומית ורתימתם לקידום יעדיה של ישראל, ובראשם מניעת התגרענותה של איראן. זאת במקביל למיצוי יתרונותיה היחסיים של ישראל, בעיקר בתחומי המדע והטכנולוגיה, לקידום יוזמות שיסייעו לייצוב המזרח התיכון ולהתמודדות עם משבר האקלים העולמי.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.