סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה לשלילת תושבות מפלסטינים תושבי מזרח ירושלים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה לשלילת תושבות מפלסטינים תושבי מזרח ירושלים

סיכוי קלוש ביותר ליישום היוזמה לשלילת תושבות מפלסטינים תושבי מזרח ירושלים

מבט על, גיליון 759, 26 באוקטובר 2015

English
גלעד שר
על רקע גל הטרור והפרות הסדר שפוקד את המדינה בכלל ואת ירושלים בפרט, והעובדה שרבים מן המתפרעים והמחבלים הם תושבי ירושלים המזרחית, פורסם, כי ראש הממשלה נתניהו שוקל לשלול תושבות מפלסטינים המתגוררים מעבר לגדר במזרח ירושלים. בין תושביה הפלסטינים של מזרח העיר, כ-55,000 נותרו בשעתם מעבר לגדר הביטחון. אלה, על פי הדיווחים, הם מי שראש הממשלה מבקש לשלול מהם את אשרת ישיבת הקבע. אין כיום במשפטנו מקור חוקי שמסמיך גורם שלטוני לבטל ביטול גורף של אשרת ישיבת קבע לתושביה הערביים של מזרח ירושלים. התקנות השונות (המוזכרות במאמר) פוגעות בזכויות אדם בסיסיות ולא נעשו בהן התאמות לאורך השנים. הן אינן יכולות כיום להוות תחליף לחקיקה ראשית של הכנסת: ניתן לעשות שימוש זהיר, מוגבל ומידתי בסמכויות המוקנות לרשות המבצעת נוכח גל הטרור, לצרכי ביטחון, מניעה וענישה. לשם שלילה גורפת של זכויות מתושבי מזרח ירושלים נדרשת בחינה מעמיקה ופרטנית יותר של האמצעים והנסיבות, בהתבסס על המסגרת החוקית שהובאה במאמר.

על רקע גל הטרור והפרות הסדר שפוקד את המדינה בכלל ואת ירושלים בפרט, והעובדה שרבים מן המתפרעים והמחבלים הם תושבי ירושלים המזרחית, פורסם, כי ראש הממשלה נתניהו שוקל לשלול תושבות מפלסטינים המתגוררים מעבר לגדר במזרח ירושלים. על פי הדיווחים, הרעיון עלה בישיבת קבינט בתחילת החודש, ויש שכינו אותו "מהלך מדיני דרמטי". ואולם, נראה, כי מימוש בפועל של המהלך הזה יהיה קשה עד מאוד, ובעל סיכוי אפסי מבחינה משפטית וחוקתית.

תושביה הפלסטינים של מזרח ירושלים, כ-300,000 בתחום השטח המוניציפלי, מתגוררים במזרח ירושלים במעמד של תושב קבע בישראל. בית המשפט העליון הגדיר את מעמדם של תושבים אלה לפי תקנות הכניסה לישראל כ"תושב קבע", מעמד המוקנה בדרך כלל לאזרחים זרים המגיעים מרצונם החופשי לישראל ומבקשים להשתקע בה. הפלסטינים במזרח ירושלים נושאים תעודת זהות כחולה, אך אינם זכאים לדרכון ישראלי ואינם בעלי זכות בחירה לכנסת. הם נהנים מזכויות סוציאליות שונות וזכאים לשירותי רווחה, כגון ביטוח לאומי, שירותי בריאות ושירותים מוניציפליים.

      בין תושביה הפלסטינים של מזרח העיר, כ-55,000 נותרו בשעתם מעבר לגדר הביטחון. אלה, על פי הדיווחים, הם מי שראש הממשלה מבקש לשלול מהם את אשרת ישיבת הקבע. בפועל, משיקולי ביטחון, הוצבו מחסומים ועליהם הכיתוב המפורט "מחסום משטרתי נייד זמני" גם בשכונות המצויות בתוך תוואי הגדר. עוד דווח, כי בהערכות מצב עלתה האפשרות לשקול סנקציות (עונשיות ומניעתיות) נגד תושבי מזרח ירושלים הערבים ובהן שלילת האשרות במתכונות מצומצמות ורחבות, כיתור השכונות, שלילת אשרות ישיבת קבע למחבלים ומשפחתם, והגבלת חופשת התנועה.

המסגרת החוקית

ספק רב אם המסגרת החוקית שמאפשרת הטלת הגבלות וסנקציות של כיתור טובה גם לשלילת אשרת ישיבת קבע, במיוחד אם מדובר על שלילה גורפת מחלקים נרחבים מאוכלוסיית תושביה הערבים של ירושלים. שר הפנים רשאי אמנם לשלול אשרות ישיבת קבע, במקרים ספציפיים שמוגדרים בחוק ובהתאם לקריטריונים שנקבעו, אך בשום אופן לא באופן גורף.

     מקור חוקי נוסף לכאורה, הן תקנות ההגנה (שעת חירום) 1945, אך אלו כלליות מאוד, ופוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכויות אדם בניגוד לחוקי יסוד. מכאן הבעייתיות של השימוש בהן.

     כמה חוקים ותקנות עוסקים בנושא ומשיקים לשאלות בקשר לאשרת ישיבת קבע. העיקריים שבהם: חוק האזרחות, תשי"ב-1952, חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952, תקנות הכניסה לישראל, התשל"ד - 1974 ותקנות ההגנה (שעת חירום) 1945.

     סעיף 11 לחוק האזרחות מסמיך את שר הפנים לבטל אזרחותו של אדם אם הפר אמונים למדינת ישראל, בגד בה, או לקח חלק בפעילות טרור. הסעיף מותנה בכך שלא יוותר אותו אדם ללא אזרחות, אך החוק מסייג זאת במילים "חזקה על מי שיושב דרך קבע מחוץ לישראל כי לא ייוותר חסר כל אזרחות".

     ס' 11 לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952 מסמיך את שר הפנים לבטל אשרות לפי שיקול דעתו, לרבות אשרת ישיבת קבע. החוק מאפשר אומנם לשלול אשרת ישיבת קבע במקרים פרטניים, אך לא באופן גורף וכוללני. לעומת זאת, תקנות 11-10 לתקנות הכניסה לישראל, תשל"ד-1974, מאפשרות ביטול רחב יותר.

     מן התקנות 10 -11 לתקנות הכניסה לישראל עולה, כי אשרת ישיבת קבע ניתנת להפקעה במקרים של שהייה מחוץ לישראל לתקופה העולה על שבע שנים, קבלת רישיון לישיבת קבע באותה מדינה, קבלת אזרחות של מדינה זרה בדרך של התאזרחות, ובמקרים שבהם לא קוימו התנאים שהותנו במתן אשרה לישיבת קבע.

     תקנות 108 ו-109 לתקנות ההגנה (שעת-חירום), 1945 מאפשרות לשר או למפקד צבאי להוציא צווים לשם הבטחת שלומו של הציבור והגנת ישראל במקרים של צורך לדכא התקוממות, מרד או מהומה. תקנות 120-119 הן תקנות ענישה. התקנות מסמיכות מפקד צבאי להורות על החרמה והריסה של רכוש של אותו אדם או אזור ממנו הגיעו הפעולות החבלניות. תקנה 122 לאותן תקנות מסמיכה מפקד צבאי או אדם הפועל בהרשאתו, לאסור או לצמצם תעבורה, להטיל עוצר, לסגור נתיבי תחבורה, ולהכריז על שטח צבאי סגור.

אפשרויות הפעולה

א. אין כיום חוק המסמיך מפורשות רשות שלטונית בישראל לשלול באופן גורף אשרות ישיבת קבע. יתרה מכך, אין חוק המסמיך מפורשות לבטל אשרה של ישיבת קבע בעקבות פעילות חבלנית נגד מדינת ישראל. עם זאת, ס' 11 לחוק האזרחות מאפשר לבטל את אזרחותו של אדם שמעורב בפעילות טרור נגד ישראל, מפר אמונים או בוגד במדינה. מקל וחומר ניתן לכאורה להסיק, כי אם בסמכותו של השר לשלול אזרחות, הרי שבסמכותו לשלול אשרת ישיבת קבע בגין אותן פעולות לעיל גם אם אינן כתובות.

ב. תקנות 11-10 לתקנות הכניסה לישראל אומנם מאפשרות שלילה של אשרות ישיבת קבע באופן רחב יותר, ולראייה, בתקנות אלו נעשה שימוש נרחב לאורך השנים ולפי מספר מקורות מאז 1967 שללה ישראל את תושבות הקבע של למעלה מ-14,000 פלסטינים תושבי מזרח ירושלים. ואולם, תקנות אלה דורשות שיתקיימו התנאים המפורטים בהן על מנת שיהיה רשאי שר הפנים לבטלן ולכן אין מדובר בהיתר לשלילה גורפת.

ג. תקנות 108 ו-109 לתקנות ההגנה (שעת-חירום), 1945 נראות לכאורה מתאימות למצב במזרח ירושלים של מרד והתקוממות. נדמה, כי תקנות אלו תאפשרנה פעולות כמו כיתור או עוצר על מזרח ירושלים, אך הן מאוד כלליות ופוגעניות, ורצוי מאוד שסמכויות שכאלה יהיו מעוגנות בחוק ולא רק בתקנות.

ד. בכנסת הועלו בשעתן כמה הצעות חוק שתכליתן לשלול אזרחות וישיבת קבע של אותו מפגע ובני משפחתו, אך הצעות אלה טרם נתקבלו. על אף הסמכות של שר הפנים לשלול אזרחות מאדם העוסק בפעילות טרור, הפרת אמונים או בגידה בישראל, על פי המצב המשפטי כיום, אין בכך כדי לשלול ממשפחת המפגע את אשרת ישיבת הקבע שלה על סמך מעשה של אחד מבני משפחתם, אך כן חשופים הם להחרמה או פגיעה ברכושם על פי תקנה 119-120 לתקנות ההגנה לשעת חירום.

ה. חלק י"ב לתקנות ההגנה לשעת חירום, הוראות-עונשין שונות, עוסק בעונשים שרשאי מפקד צבאי להורות בצו. אכן תקנה 119 מאפשרת להרוס רכוש ו/או להחרים מיטלטלין ומקרקעין שקשורים לאותה פעילות חבלנית, ואכן מדובר בענישה לאחר מעשה. מעבר לכך, תקנה 122 מאפשרת למפקד צבאי למנוע את חופש התנועה של כל אדם בצו. התקנות המדוברות הן תקנות כלליות מאוד ויכולות לקלוט לתוכן ספקטרום רחב של מקרים ותגובות.

סיכום

1. אין כיום במשפטנו מקור חוקי שמסמיך גורם שלטוני לבטל ביטול גורף של אשרת ישיבת קבע לתושביה הערביים של מזרח ירושלים.

2. פעולות כמו כיתור, החרמת רכוש, הריסת רכוש והגבלת חופש התנועה, הן בסמכות מפקד צבאי בהסתמך על תקנות ההגנה (שעת חירום) 1945.

3. ואולם, התקנות הנ"ל פוגעות בזכויות אדם בסיסיות ולא נעשו בהן התאמות לאורך השנים. הן אינן יכולות כיום להוות תחליף לחקיקה ראשית של הכנסת: "זכויות אדם אינן בלתי מוגבלות. צורכי ביטחון המדינה, שלום הציבור ובטחונו, ומשטרה הדמוקרטי של המדינה מהווים תכלית ראויה להגבלת זכויות האדם. מידתיות הפגיעה תהא נקודה מרכזית לה יידרש המחוקק לתת את דעתו".

     ניתן לעשות שימוש זהיר, מוגבל ומידתי בסמכויות המוקנות לרשות המבצעת נוכח גל הטרור, לצרכי ביטחון, מניעה וענישה. לשם שלילה גורפת של זכויות מתושבי מזרח ירושלים נדרשת בחינה מעמיקה ופרטנית יותר של האמצעים והנסיבות, בהתבסס על המסגרת החוקית שהובאה לעיל בתמצית. במצב היום, אין לצעדים גורפים שכאלה היתכנות של ממש – בכל מקרה, לא באופן כוללני, לא בהיעדר הסדר בחקיקה ראשית של הכנסת, ולא בלי שהתקיים הליך שיפוטי.

 

 

 

 
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
חלופות אסטרטגיות לרצועת עזה
בחלוף כשנה וחצי של מלחמה ברצועת עזה, ישראל ניצבת בצומת דרכים ונדרשת לגבש אסטרטגיה רלוונטית ביחס לעתיד הרצועה. לפניה מנעד עגום למדי של חלופות, כולן בעייתיות במשמעויותיהן ובמידת התכנותן: עידוד "הגירה מרצון" – חלופה שהשלכותיה האסטרטגיות לא נבחנו לעומק בישראל ומידת האפשרות למימושה נמוכה; כיבוש הרצועה והטלת ממשל צבאי מתמשך – שעשויים להסב פגיעה קשה בחמאס, אך ללא יכולת להבטיח את מיגורו, ובמחיר סיכון החטופים הישראליים שבידיו ומחירים נוספים כבדי משקל וארוכי טווח לישראל; הקמת שלטון פלסטיני מתון ברצועה בסיוע בינלאומי וערבי, חלופה שמחיריה מבחינת ישראל נמוכים, אך לעת עתה אינה מציגה מנגנון אפקטיבי לפירוז הרצועה ולפירוק נשקו של חמאס; ולבסוף, אפשרות שיוזמות מדיניות וצבאיות לייצוב הרצועה ייכשלו, ויותירו את חמאס בשלטון.
09/04/25
Below the Sky / Shutterstock.com
לאן מובילים הווקטורים ברצועת עזה?
תובנות מסימולציה שנערכה במכון למחקרי ביטחון לאומי, העוסקת בהתנהגות השחקנים השונים בכל הנוגע לשלב השני של המתווה לשחרור החטופים
27/03/25
מפה אינטראקטיבית: פעילות צה"ל בעזה
בשבעה באוקטובר 2023, נפתחה נגד ישראל מתקפת פתע נרחבת מצד חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה. במהלכה, כ-6,000 מחבלים חדרו ליישובי העוטף ולבסיסי צה"ל במרחב, ובמקביל – שוגרו 4,300 רקטות אל לב העורף הישראלי. במתקפה נרצחו 1,163 ישראלים ונחטפו 251. מאז, צה"ל הכריע את היכולת הצבאית של חמאס – תקף מעל ל-44 אלף מטרות, חיסל כ-17 אלף מחבלים, בהם הנהגת חמאס, פגע בכ-90% מהמערך הרקטי שלו והשמיד כ-40% מרשת המנהרות. רוב החטופים חזרו הביתה, בעיקר במסגרת הסכמי חילופים, אך המשימה טרם הושלמה. לצד הישגים צבאיים ואסטרטגיים מרשימים, מלחמת "חרבות ברזל" גבתה מחירים כבדים ובראשם למעלה מ-1,860 ישראלים הרוגים ומעל ל-24 אלף פצועים. מפה זו מציגה את פעילות צה"ל בעזה, לרבות אזורי תקיפה, שליטה ופינוי. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
24/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.