טורקיה כחברה לא קבועה במועצת הביטחון: תקוות ודילמות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על טורקיה כחברה לא קבועה במועצת הביטחון: תקוות ודילמות

טורקיה כחברה לא קבועה במועצת הביטחון: תקוות ודילמות

מבט על גיליון 78, 3 בנובמבר 2008.

English
גליה לינדנשטראוס

בחירתה של טורקיה כחברה לא קבועה למועצת הביטחון של האומות המאוחדות ברוב נכבד (151 קולות מתוך 192 המדינות החברות) מסמלת את חשיבותה הגדלה של טורקיה במערכת הבינלאומית הנוכחית. בחירה זו מבטאת את התמיכה הבינלאומית בכמה פעולות גישור דיפלומטיות שיזמה טורקיה בעת האחרונה. פעולות גישור אלו מצביעות על התפקיד הייחודי שטורקיה יכולה לקחת על עצמה כמתווכת בסכסוכים בשלושת האזורים שבהם היא גובלת: המזרח התיכון, הקווקאז, והבלקן. על רקע בעיותיה הפנימיות של טורקיה וחוסר היציבות בחלק מהמדינות השכנות לה, כמה סוגיות שצפויות לעלות בעתיד הקרוב על סדר היום של מועצת הביטחון עלולות ליצור דילמות קשות עבור מקבלי ההחלטות הטורקים.


בחירתה של טורקיה כחברה לא קבועה למועצת הביטחון של האומות המאוחדות ברוב נכבד (151 קולות מתוך 192 המדינות החברות) מסמלת את חשיבותה הגדלה של טורקיה במערכת הבינלאומית הנוכחית. מבין חברי הקבוצה האירופאית, טורקיה נבחרה לצד אוסטריה, לאחר ששתיהן גברו על איסלנד. הפעם האחרונה שבה טורקיה נבחרה למועצה הייתה לפני יותר מארבעים שנה, ונראה שהבחירה הנוכחית מבטאת גם את התמיכה הבינלאומית בכמה פעולות גישור דיפלומטיות שיזמה טורקיה בעת האחרונה. פעולות גישור אלו מצביעות על התפקיד הייחודי שטורקיה יכולה לקחת על עצמה כמתווכת בסכסוכים בשלושת האזורים שבהם היא גובלת: המזרח התיכון, הקווקאז, והבלקן. בפעולות גישור אלו מנסה טורקיה להראות גם שהיא אינה חייבת להזדהות עם צד מסוים במערכת הבינלאומית של היום ויכולה לשמור על יחסים טובים עם המעצמות המערביות תוך כדי הגברת המעורבות שלה במזרח התיכון ובקווקאז. עם זאת, על רקע בעיותיה הפנימיות של טורקיה וחוסר היציבות בחלק מהמדינות השכנות לה, כמה סוגיות שצפויות לעלות בעתיד הקרוב על סדר היום של מועצת הביטחון עלולות ליצור דילמות קשות עבור מקבלי ההחלטות הטורקים.

מבין היוזמות הדיפלומטיות שנקטה טורקיה לאחרונה הבולטת ביותר הייתה מה שקיבל את הכינוי "דיפלומטית הכדורגל" עם ארמניה. מאמצים דיפלומטים אלו הגיעו לשיאם בביקורו הראשון מאז ומעולם של נשיא טורקיה בארמניה לצפייה במשחק בין ארמניה וטורקיה כחלק ממוקדמות הגביע העולמי בכדורגל. המתיחות הרבה מאז סיום המלחמה הקרה ביחסים בין טורקיה וארמניה נוצרה על רקע הדרישה הארמנית להכרה טורקית בג'נוסייד שנעשה לארמנים ב-1915, ועל רקע סוגיית הסכסוך בנגורנו קרבח, שבעקבותיו ארמניה שולטת על כ-15% משטחה של אזרביג'אן, בת בריתה של טורקיה. היעדר היחסים הדיפלומטים בין טורקיה וארמניה והחשש מפני סיבוב חוזר בנגורנו קרבח וממלחמה בין ארמניה ואזרביג'אן משפיעים על היציבות בכל אזור הקווקאז. כך למשל, ארמניה שחוששת מטורקיה ומאזרביג'אן, היא בעלת ברית של רוסיה, ואילו נתיב צינור הנפט שנמתח בין אזרביג'אן לטורקיה עובר דרך גיאורגיה על-מנת לעקוף את ארמניה. ההתפתחויות האחרונות בגיאורגיה מאירות את העובדה שעל שחקנים המעוניינים לבלום דומיננטיות-יתר רוסית בקווקאז לקחת בחשבון גם את ארמניה. טורקיה אף יזמה לאחרונה מתווה לשיתוף פעולה ולעידוד יציבות בקווקאז בו שותפות רוסיה וטורקיה ומדינות הקווקאז הדרומיות, לרבות ארמניה.

יוזמה דיפלומטית נוספת שקידמה טורקיה נוגעת לסכסוך בין ישראל וסוריה בו היא ניסתה לתווך בין הצדדים. תיווך זה הינו מעניין במיוחד, כיוון שאחד מהגורמים לשותפות האסטרטגית שהתפתחה בין ישראל וטורקיה בשנות התשעים היה העימות של מדינות אלו עם סוריה. בין ישראל וסוריה עומדת סוגיית השליטה הישראלית בגולן וכן שאלת לבנון; בין טורקיה וסוריה היו כמה מחלוקות על רקע טריטוריאלי וסכסוכים ביחס לחלוקה של משאבי מים. מעבר לכך, בסוף שנות התשעים היחסים בין טורקיה וסוריה הגיעו לכדי משבר על רקע המחסה שנתנה סוריה לגורמים מארגון ה-פ-ק-ק (מפלגת הפועלים הכורדית) שנקטו בפעולות טרור בשטח טורקיה. ההפשרה בשנים האחרונות ביחסים בין סוריה וטורקיה נובעת מפתרון המחלוקת לגבי נוכחות ה-פ-ק-ק בסוריה אך גם בעקבות האירועים בעיראק. יש אף הטוענים שמתגבש כיום ציר חדש בין טורקיה, סוריה ואיראן על בסיס אינטרסים משותפים שלהן ביחס לעתיד עיראק. כחלק מהדגש של טורקיה על מדיניות גישור, היא מקפידה שלא להציג התפתחויות אלו כמסכנות את יחסיה הטובים עם ארצות הברית ועם ישראל, אם כי עולה השאלה עד כמה היא תתמיד במדיניות זו. בהקשר זה יש לציין, שגם בבסיס יוזמות התיווך הטורקיות בין ישראל והפלסטינים עומדת הגישה האוהדת יותר של טורקיה לפלסטינים, אהדה שאף התגברה בשנים האחרונות.

חרף יוזמות תיווך וגישור אלה ואחרות שבהן מעורבת טורקיה, היא מתקשה להתמודד עם הבעיה הכורדית בתוך שטחה. מאז שנת 2007, אז נבחרה שוב ברוב גדול מפלגת הצדק והפיתוח בטורקיה, לא הועמקו הרפורמות כלפי הכורדים, אותן הוביל ראש הממשלה רג'פ ארדואן בקדנציה הראשונה שלו, וזאת כחלק מניסיונותיה של טורקיה להתקבל לאיחוד האירופאי. הכנסת כוחות טורקים לעיתים תכופות לעיראק בכדי לערוך מצוד אחר פעילי טרור של ארגון ה-פ-ק-ק המוצאים מחסה בצפון עיראק, וההתנגדות הנחרצת של טורקיה להקמתה של מדינה כורדית עצמאית, פוגעות בניסיונותיה של טורקיה להציג את עצמה כגורם המשפיע באופן חיובי בלבד על היציבות הבינלאומית. אמנם יש להניח שארצות הברית תהיה מעוניינת למנוע עד כמה שניתן העלאת סוגיות הקשורות לאירועים בעיראק לדיון במועצת הביטחון, אך היותה של טורקיה שחקנית בעלת עניין רב במתרחש בעיראק תקשה עליה, קרוב לוודאי, לפחות בחלק ממגעיה עם ארצות הברית במועצת הביטחון ותעיב על יכולתה לשתף עימה פעולה.

אחת הסוגיות שצפויות להמשיך ולעמוד על סדר היום של מועצת הביטחון היא סוגית הגרעין האיראני. טורקיה התנגדה בעבר להטלת סנקציות על איראן והיא אף ניסתה לגשר בינה לבין ארצות הברית. בנוסף, ניתן היה אף לראות שבשנים האחרונות חלה התקרבות בין טורקיה ואיראן אשר באה לידי ביטוי בשיתוף פעולה איראני עם המאבק הטורקי בארגון ה-פ.ק.ק ובביקורים רמי דרג הדדיים. עם זאת, ארצות הברית תצפה לשיתוף פעולה מצד טורקיה בהחלטות לגבי הטלת סנקציות בינלאומיות על איראן. ביכולתה של ארצות הברית אף לכרוך סוגיה זו בהיענות לדרישות טורקיה ביחס למעמדם של האזורים הנשלטים בידי רוב כורדי בעיראק, ואולי אף בהמשך אי ההכרה האמריקאית בג'נוסייד בעם הארמני.

במקרה של העלאת סוגיות הקשורות לסכסוך הישראלי-ערבי והישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון, טורקיה קרוב לודאי תנקוט עמדה הקרובה יותר לצד הערבי והפלסטיני. אמנם היחסים עם ישראל עדיין נתפסים כחשובים, בין היתר, בגלל התמיכה של ראשי הצבא בהמשך יחסים אלו, אך מספר גורמים יביאו ככל הנראה את טורקיה שלא לאמץ עמדות הקרובות לאלו של הצד הישראלי. כך, בנוסף לגישתה המסורתית הפרו-פלסטינית של טורקיה, יש להדגיש את הגישה האוהדת של מפלגת הצדק והפיתוח לעקרונות אסלאמיים. ישראל גם גילתה בעבר גישה סובלנית ביחס לקשיים של טורקיה לתמוך בה בסוגיות שלגביהן הייתה סתירה חריפה בין העמדה הישראלית והעמדה הפלסטינית וניתן לצפות שישראל תמשיך במדיניות זו.

החלוקה לקבוצות באו"ם אמנם אינה רק על פי מיקום גיאוגרפי, אך היו שציינו את האירוניה המסוימת הטמונה בכך שטורקיה התקבלה כחברה לא קבועה למועצת הביטחון על בסיס היותה בקבוצה האירופאית, אף שאין ודאות שתהליך קבלתה לאיחוד האירופאי יסתיים בצירופה המלא. אם טורקיה תצליח למלא תפקיד קונסטרוקטיבי במועצת הביטחון בשנתיים הבאות, יוכל הדבר לתרום לריכוך חלק מההתנגדויות לקבלתה לאיחוד, למשל ממנהיגים כדוגמת ראש הממשלה הצרפתי ניקולא סרקוזי.

לכאורה, נתוני הפתיחה של טורקיה ויוזמות הגישור שלה מהעת האחרונה אכן יוכלו לסייע לה לתרום ליציבות, לפחות באזורים בהם היא גובלת. מנגד, ניתן להעלות על הדעת תרחישים בהם טורקיה תעמוד בפני דילמות לא קלות באשר להצבעתה במועצת הביטחון, בעיקר בכל האמור במתח בין רצונה להיראות כחלק מאירופה ומהעולם המערבי הדמוקרטי לבין היותה מדינה אסלאמית בעלת קשרים נרחבים עם העולם המוסלמי ומדינות מפתח בו כגון איראן וסוריה. השאלה היא האם התנהגותה כחברה לא קבועה במועצת הביטחון תהיה דומה לזו של אוסטריה (או של בלגיה ואיטליה, אותן היא ואוסטריה החליפו) או לזו של אינדונזיה. טורקיה, עם זאת, תעשה ככל יכולתה לגשר בין הצדדים, על מנת שלא תיאלץ לבחור צד.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהטורקיה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.