המלצות לדיון בעיצוב תקציב הביטחון - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על המלצות לדיון בעיצוב תקציב הביטחון

המלצות לדיון בעיצוב תקציב הביטחון

מבט על, גיליון 534, 30 במארס 2014

English
שמואל אבן
הממשלה והכנסת נושאות באחריות לתקציב הביטחון, אך יכולתן לקיים דיון מעמיק בנושא – מוגבלת. הדיון מתנהל בצל מחלוקת מסורתית בין משרד האוצר למשרד הביטחון באשר לגודל תקציב הביטחון, כאשר כל צד מנסה להעצים את טיעוניו באמצעות בחירה של נתונים מסוימים. לאור זאת, הוחלט על הקמת ועדה חדשה לבדיקת תקציב הביטחון, בראשות האלוף (מיל.) יוחנן לוקר. מאמר זה מציג המלצות לדיון בעיצוב תקציב הביטחון. המלצות אלה גובשו במסגרת עבודת הצוות לתפיסת הביטחון הלאומי, במכון למחקרי ביטחון לאומי.


רקע
הממשלה והכנסת נושאות באחריות לתקציב הביטחון, אך יכולתן לקיים דיון מעמיק בנושא – מוגבלת. הדיון מתנהל בצל מחלוקת מסורתית בין משרד האוצר למשרד הביטחון באשר לגודל תקציב הביטחון, כאשר כל צד מנסה להעצים את טיעוניו באמצעות בחירה של נתונים מסוימים. לאור זאת, הוחלט על הקמת ועדה חדשה לבדיקת תקציב הביטחון, בראשות האלוף (מיל.) יוחנן לוקר.
מסמך זה מציג המלצות לדיון בעיצוב תקציב הביטחון. המסמך נכתב במסגרת עבודת הצוות לתפיסת הביטחון הלאומי, במכון למחקרי ביטחון לאומי.המלצות
להגדיר את נושא הדיון ואת תפקידי המעורבים בו. תקציב הביטחון הוא משתנה החלטה, המייצג בין היתר את רמת הסיכון הביטחוני שמוכן הדרג המדיני ליטול בהתחשב בצרכים לאומיים אחרים. תפקידו של הדרג המקצועי – במערכת הביטחון, במטה לביטחון לאומי ובמשרד האוצר – להציג בפני הדרג המדיני נתונים, הערכות, חלופות ומשמעויות, כדי שההחלטה תתקבל באופן אופטימלי.
לקבוע שפה משותפת. בכלל זה: מושגים בהירים, כללי חשבונאות מוסכמים ובסיס נתונים אחד. אלה יקבעו בכתב ויהיו חשופים לציבור, ככל הניתן. יש לציין כי בספר תקציב המדינה 2013 - 2014 מוצגים נתונים המבוססים על מושגים, שתכולתם אינה זהה, כגון: תקציב הביטחון (המתוכנן), הצריכה הביטחונית (בפועל) וביצוע תקציב הביטחון בפועל (פירוט בנספח). השוואה ביניהם אינה מספקת הבנות בסיסיות, כגון: האם מערכת הביטחון עמדה או חרגה מתקציבה אשתקד, מהו "מחיר הביטחון" ועוד.
להגדיר את תכולת תקציב הביטחון. לשם קביעת התקציב הדרוש לבניין כוחות הביטחון ופעילותם בישראל, מוטב להתייחס לכל ארגוני הביטחון הממלכתיים: צה"ל, שב"כ, המוסד ואחרים ("מערכת הביטחון"). סך התקציבים שלהם יקרא להלן: "תקציב מערכת הביטחון" או "תקציב הביטחון". מוטב שגישה זו לא תהא חשבונאית בלבד, אלא תחייב תיאום בין תכניות העבודה של ארגוני הביטחון השונים והצגת מסגרת תקציבית כוללת. ביצוע התקציב בפועל אמור להיות תואם ל"הוצאה לצריכה ביטחונית" שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (ה-למ"ס) (פירוט בנספח).
להכין נוהל המפרט את התהליך והקריטריונים לקביעת תקציב הביטחון. למשל, בהחלטותיה תתבסס הממשלה על הערכת מצב אינטגרטיבית של הסיכונים הביטחוניים ועל הדרכים והעלויות להפחתתם (ראו "סלי ביטחון" בהמשך). בתוך כך יפורטו, בין היתר, הפחת הפיסי, הטכנולוגי והמבצעי של מערכת הביטחון – לאור התפתחויות טכנולוגיות ושינויים במאפייני המלחמה; רמת הדריכות והמוכנות הנדרשת ממערכת הביטחון בגזרות שונות ועוד. מוטב שמרכיבים בתקציב משרד הביטחון, שאינם בגדר הוצאה ביטחונית ישירה, יידונו בנפרד ובהתאם לקריטריונים הרלוונטיים להם.
להציג סלי ביטחון. מערכת הביטחון והמטה לביטחון לאומי יציגו לממשלה חלופות בדמות סלי ביטחון אפשריים במונחי תפוקות, למשל, יכולות הגנה והתקפה במספר חזיתות במקביל, ממדי "הזרוע הארוכה" וכו'. לגבי כל סל יובהר לאילו תרחישים ביטחוניים הוא נותן מענה, לאילו אינו נותן מענה ומהי עלותו. כל סל ייצג רמת ביטחון שונה, או פתרונות שונים לרמת ביטחון מסוימת. מ"תפריט הביטחון" (מגוון הסלים) תבחר הממשלה את הסל התואם את רמת הסיכונים שהיא מוכנה ליטול. שיטה זו נועדה לגשר בין רמות הביטחון (הסובייקטיביות) ובין החלטות קונקרטיות על גודל התקציב. היא מאפשרת לקיים שיח בשאלות, כגון: אילו משאבים נחוצים לשם שימור רמת הביטחון הנוכחית או להעלאת רמת הביטחון, ואילו סיכונים כרוכים בבחירת סל שעלותו נמוכה יותר.
לבחור מדדים מוסכמים לדיון במחיר היחסי של הביטחון על חשבון הסקטור האזרחי. למשל, היחס בין תקציב הביטחון המקומי נטו (בלא סיוע אמריקאי ובלא הכנסות של מערכת הביטחון עצמה) ובין כל אחד מהנתונים הבאים: תוצר מקומי גולמי (תמ"ג), תקציב המדינה נטו ותקציב המדינה החופשי (ללא תשלומי חובות, ריביות ועמלות). יש לציין כי בעשורים האחרונים חלה ירידה ניכרת במדדים אלה בעקבות צמיחת המשק. המדדים יכולים לסייע (באופן חלקי) בקביעת תוואי תקציב הביטחון לשנים הבאות.
לנהוג בזהירות בהשוואה למדינות אחרות. האוכלוסייה בישראל קטנה ורמת האיומים חריגה בהיקפה; שעל כן היחס בין הוצאות הביטחון לתוצר בישראל אינו בר השוואה למדינות רבות אחרות. עם זאת, יש מקום לחקור את הוצאות הביטחון ביחס לאיומים ואת יעילות מערכת הביטחון בישראל, לעומת מדינות אחרות.
לדון בסוגית ההתייעלות באופן נפרד ומתאים. נושא זה אינו דורש הכרעה בין סלי ביטחון, אלא מהלכים של תכנון, ביצוע ובקרה – בכל סל שיבחר. בסוגיה זו אמור הדיון להתמקד בשאלה, כיצד להשיג את רמת הביטחון המבוקשת במינימום משאבים, או איך להשיג מקסימום ביטחון בתקציב נתון. מאחר שלא ניתן להתבסס מראש על השגת יעדי התייעלות כמקור ודאי לתקציבי הביטחון הקרובים, מוטב לכוון לכך שהתייעלות תתבטא בעלייה ברמת הביטחון בתוכנית הרב-שנתית הקרובה, ותשמש בסיס לתוכנית הרב-שנתית הבאה. בתוך כך, יש הכרח גם בהתייעלות עמוקה בסקטור הציבורי האזרחי, שם עיקר הוצאות המדינה.
לבחון הן את התרומה העקיפה והן את העלויות הנוספות של מערכת הביטחון למשק. יש להביא בחשבון כי מעבר לתחום הביטחוני, למערכת הביטחון תרומה רבה למשק ולחברה במגוון תחומים: טכנולוגיה, חינוך, הרגלי עבודה, יזמות, אינטגרציה חברתית. יש לאמוד, ככל הניתן, את השפעתן של  התרומות האלה על המשק. יצוין כי מצד שני ישנן עלויות ביטחוניות נוספות למשק, שאינן נכללות בתקציב הביטחון, כגון ערך העבודה של חיילי שירות החובה ועוד. עלויות אלה נאמדות מדי פעם על ידי הלמ"ס.
להביא בחשבון את עלות המלחמה. על הדרג המדיני להביא בחשבון גם את העלויות הישירות והעקיפות למשק במסגרת שיקוליו בעת קבלת החלטה על "מלחמת ברירה".

 

נספח: מושגים עיקריים

 

המושגההרכבנתונים ל-2013
תקציב משרד הביטחון(מציג: משרד האוצר)תקציב צה"ל ואגפי משרד הביטחון.  כולל גם הוצאות אגפי שיקום נכים, תמיכה במשפחות שכולות והנצחה של אנשי צה"ל, שב"כ, מוסד, משטרה, שב"ס, צד"ל ועוד. לא כולל תקציבי אירגוני ביטחון אחרים, כגון מוסד, שב"כ ועוד.תקציב ברוטו במקור (בספר התקציב): 58.3 מיליארד ₪.[1] הנתון מהווה 5.5% מהתמ"ג (1,053 מיליארד ₪), 14% מתקציב המדינה (417 מיליארד ₪). תקציב ברוטו מעודכן: כ-60 מיליארד ₪.[2] מהווה  5.7%  מהתמ"ג, 14.4% מתקציב המדינה. תקציב מקומי נטו[3]: כ-40  מיליארד ₪. מהווה 3.8% מהתמ"ג, 10.4% מתקציב המדינה נטו, 16% מתקציב המדינה החופשי.[4]
הוצאה לצריכה ביטחונית (מציגה: למ"ס, בהתבסס על קריטריונים בינלאומיים)סך ההוצאות הישירות בפועל לביטחון בישראל (משרד הביטחון, שב"כ, מוסד, ועוד). כולל גם זקיפה לפנסיה תקציבית של המשרתים בפועל במערכת הביטחון (2.87 מיליארד ₪ ב-2013), בנוסף על הפרשה לפנסיה צוברת. לא כולל מרכיבים בתקציב משרד הביטחון, שאינם הוצאה ביטחוניות ישירה, כגון: הוצאות לגמלאות של פורשי מערכת הביטחון, שיקום נכים, תמיכה במשפחות שכולות ועוד.58.6 מיליארד ₪. מהווה 5.6% מהתמ"ג. כוללת גם הוצאות במימון סיוע מארה"ב והכנסות מערכת הביטחון. הוצאה לצריכה ביטחונית מקומית (ללא רכש, הממומן ברובו ע"י סיוע מארה"ב): 48.4 מיליארד ₪. מהווה 4.6% מהתמ"ג; 21% מסך הצריכה הציבורית (ללא רכש ביטחוני).
תקציב הביטחון בפועל (מציג: משרד האוצר)סך ביצוע  של מספר תקציבים בהם משרד הביטחון, מוסד, שב"כ ועוד. לא תואם את הרכב תקציב הביטחון המתוכנן בתקציב המדינה.67.7 מיליארד ₪.[5] מהווה 6.4% מהתמ"ג, 16.2% מתקציב המדינה ברוטו. כולל גם הוצאות במימון סיוע מארצות הברית והכנסות מערכת הביטחון


[1] כולל גם הוצאות המבוססות על הסיוע האמריקאי (12.6 מיליארד ₪) והוצאות מותנות בהכנסות מערכת הביטחון (5.9 מיליארד ₪).

[2] התקציב עודכן בדצמבר 2013 בגין העברת 1.82 מיליארד ₪ (סיוע מארצות הברית) מתקציב 2012, בשל עיכוב באספקת חלק מהרכש מארצות הברית.

[3] תקציב משרד הביטחון בלא סיוע מארצות הברית ("מקומי") ובלא הוצאות המותנות בהכנסות של מערכת הביטחון ("נטו").

[4] תקציב המדינה החופשי, לאחר הפחתת תשלומי חוב, ריבית, עמלות וסיוע ביטחוני.

[5] אגף תקציבים, מערכת שאילתות מקוונת. הנתון אינו משקף חריגה מהתכנון מאחר שהוא כולל גם מרכיבים, שאינם בתקציב משרד הביטחון.

 

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25
Israel Defense Forces/Handout via REUTERS
שלושה נתיבים אפשריים להשגת מטרות המלחמה, אחד מהם עדיף
כיבוש הרצועה, מצור או שלטון אזרחי חלופי תוך הישארות חמאס מתחת לפני השטח: מהי האפשרות העדיפה (או הפחות גרועה) מבין שלוש הדרכים להשגת מטרות המלחמה בעזה – ואיך ניתן יהיה להתמודד עם הבעיות הגלומות בה?
03/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.