האם המחאה העממית באיראן תשפיע על סדר העדיפויות של המשטר? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האם המחאה העממית באיראן תשפיע על סדר העדיפויות של המשטר?

האם המחאה העממית באיראן תשפיע על סדר העדיפויות של המשטר?

מבט על, גיליון 1016, 22 בינואר 2018

English
שמואל אבן
רכבים חולפים על פני מגדל אזאדי. טהראן, 13 בינואר 2018

במהלך גל ההפגנות האחרון באיראן נשמעו קריאות רמות נגד המעורבות בזירה האזורית ועלויותיה, בעוד שהמצב הכלכלי ברחוב האיראני קשה. המפגינים קראו להסיט את המשאבים המופנים לחו"ל לטובת רווחת אזרחי איראן. גל המחאה אמנם דעך, אך עדיין ניכרים גילויי מחאה, המחישים למשטר את אי הנכונות של חלקים בציבור להמשיך ולספוג את הקשיים הכלכליים. מאמר זה דן בהשלכות המצב הכלכלי על סדר העדיפות הלאומי של המשטר באיראן, לרבות תמיכתו בגורמים מערערי-יציבות במערכת האזורית במזרח התיכון.


תמונת המצב

ב-3 בינואר 2018, לאחר שישה ימי מהומות שבמהלכן נהרגו למעלה מעשרים אנשים, הכריז מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי, על "סופו של המרד הנוכחי". גל המחאה אמנם דעך, אך עדיין ניכרים גילויי מחאה במקומות שונים ברחבי המדינה, הבאים לידי ביטוי בין היתר בהצתות מבני דת ושלטון וכן שביתות בסקטורים חשובים, בכללם הנפט ותעשיית הפלדה, שבהם לא שולמו משכורות זה כמה חודשים. המחאה פרצה בעקבות המצוקה הכלכלית, המתבטאת באבטלה גבוהה, עלייה של עשרות אחוזים במחיריהם של מוצרים חיוניים, שכר נמוך ועיכוב של חודשים בתשלומי המשכורות. זאת, בעוד שנתוני המאקרו טובים יחסית וחלה עלייה חדה בייבוא של מוצרי מותרות, מהם נהנים חלק מהאוכלוסייה ומקורבי המשטר.

שבועיים בלבד לפני פרוץ המהומות ביקרה באיראן משלחת של קרן המטבע הבינלאומית. חוות דעתה של הקרן חשובה לאיראן ביחס לשילובה בכלכלה הגלובלית, גיוס הון והשקעות. בתום הביקור הפיצה הקרן הודעה אופטימית יחסית בנוגע לצמיחה באיראן ומגמותיה, וציינה כי הצמיחה החלה להתרחב גם למגזר הלא-נפטי. הקרן אף הביעה ציפיה, כי איראן תאשר את העלאת מחירי הדלק - מהלך שהיה מעלה עוד יותר את רמת המחירים במשק. ואולם, בהודעת הקרן ישנן המלצות שיישומן כרוך בשינויים מבניים ותרבותיים, שהמשטר אינו שש לקראתם. למשל, הקרן ביקשה מאיראן לשפר את המאמצים לפיתוח הסקטור הפרטי, תוך הגברת השקיפות על בעלות החברות במשק. כידוע, המשטר האיראני מבסס את כוחו באמצעות אחזקה והפעלה של מאות מפעלים שבבעלות המדינה ושליטה בעקיפין בחברות רבות, המזוהות עם כוחות הביטחון. הקרן אף בקשה מאיראן להאיץ את הרפורמה במערכת הפיננסית (לרבות פעולות למניעת הלבנת הון) ולהעמיק את גביית המיסים. כן המליצה הקרן על תעסוקת נשים בהיקף נרחב, תוך צמצום חסמים משפטיים וחברתיים ופערי שכר, סיבסוד לטיפול בילדים לנשים בעלות הכנסה נמוכה, ויצירת הזדמנויות עבודה לנשים.

בשנים האחרונות, על אף המצוקה הכלכלית, המשטר האיראני הוציא מיליארדי דולרים למימון שאיפותיו להרחבת ההשפעה במזרח התיכון. הרמטכ"ל גדי איזנקוט ציין באחרונה (בהרצאה שנשא ב-3 בינואר 2018), כי בחודשים האחרונים גברה ההשקעה האיראנית בזירה הפלסטינית מתוך רצון להשפיע עליה, תוך העלאת סכום הסיוע לחמאס ולג'האד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה למאה מיליון דולר. הגורמים הנמנים עם הזוכים למימון או לסיוע איראני הם: כוחות איראן בעיראק ובסוריה, חיזבאללה, מיליציות שיעיות בסוריה, צבא סוריה, חמאס והג'האד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, המורדים החות'ים בתימן, ובנוסף עמותות שונות העוסקות בחתרנות במדינות שונות באזור. יצוין כי ב-13 באוגוסט 2017 אישר הפרלמנט האיראני להגדיל את תקציב משמרות המהפכה לפעולות מחוץ לגבולות איראן ואת תקציב התכנית לטילים הבליסטיים. לכל זאת יש להוסיף את הנזק העצום שנגרם למשק האיראני בתקופת הסנקציות הקשות, שהוטלו בשנים 2015-2012 על ייצוא הנפט ועל המערכת הבנקאית בגין פרויקט הגרעין (לפי אומדן משרד האוצר האמריקאי, מיולי 2015, הפסד ההכנסות בתחום הנפט בלבד עלה על 160 מיליארד דולר).

האם המחאה תשפיע על סדר העדיפויות של איראן?

גל המחאה אמור היה ללמד את המשטר באיראן כי התקופה הרגישה ביותר מבחינת היציבות הפנימית אינה בהכרח שיאו של שפל כלכלי, אלא דווקא תקופת רפורמות שנועדו להיחלץ ממנו. ציפיות הציבור האיראני לרווחה כלכלית גברו בעקבות הסרת הסנקציות על ייצור הנפט ועל מערכת הבנקאות לפני כשנתיים, ועקב השיפור הניכר בנתוני המאקרו, המתבטא בגידול חד בהכנסות מייצוא נפט ובתחילת שיפור במגזר הלא-נפטי. ובנוסף, הצמיחה, כפי שציינה  קרן המטבע הבינלאומית, נמצאת במגמה של כ- 4.2 אחוזים בשנה (כ-3 אחוזים לנפש). ואולם, הבעיה הניצבת בפני המשטר היא שנתוני המאקרו טרם חלחלו לרמת המיקרו (המצב הכלכלי ברחוב), וההתאמה בכל מקרה תהיה תהליך ממושך ולא פשוט.

לאור זאת, ניתן לנסות ולשער את צעדיו הבאים של המשטר האיראני באמצעות שתי משוואות: הראשונה נוגעת לחלוקת המשאבים בין ההווה לעתיד, כלומר בין הוצאות שוטפות להשקעות במשק לרבות רפורמות (המשפיעות על העתיד). המשוואה השנייה היא חלוקת ההוצאות השוטפות בין פנים לחוץ. גורם מרכזי בחשיבתו הוא המשאבים שיעמדו לרשות איראן. אלה תלויים בין היתר במחירי האנרגיה, שאותם כידוע קשה לחזות, וההשקעות הזרות באיראן, התלויות בין היתר ביחסי החוץ שלה ומידת החשש של משקיעים מפני השבת הסנקציות. ברור שככל שהמשאבים יגדלו, כך תפחת השפעתו של האילוץ הכלכלי, אפילו ישתנו סדרי העדיפויות.

בחלוקת המשאבים בין הווה לעתיד - לטווח השנה הקרובה לפחות, סביר שאיראן תגדיל את המשאבים לצריכה אזרחית לטובת רווחת האוכלוסייה בהווה; וזאת גם על חשבון השקעות ויישום רפורמות, ברוח המלצות קרן המטבע הבינלאומית, שנועדו לשאת פרי בעתיד. יתכן שסימנים ראשונים לכך ניתן לזהות בדיווחים על אודות החלטת השלטון להשעות בשלב זה את התוכנית להעלאת מחירי הדלק (כדי לצמצם סובסידיות) ולצמצום הקצבאות, כפי שתוכנן לשנת הכספים הקרובה (שתחל ב-21 במארס 2018). בתוך כך, המשטר צפוי להגביר את מאמציו לגייס הון מבחוץ, לטובת ההשקעות.

בחלוקת המשאבים בין הפנים לחוץ - היעדים מחוץ לאיראן אמנם בעלי חשיבות גבוהה למשטר, אולם הדעת נותנת שתינתן עדיפות לרווחת האוכלוסייה על פני הוצאות מחוץ למדינה, לפחות עד שיפור המצב הכלכלי גם ברמת המיקרו; וזאת, נוכח העלייה בסיכונים ליציבות הפנימית. עניין זה תלוי גם ברמת אי-השקט ברחוב האיראני בהמשך ובאיזו חומרה  ייתפס על ידי ההנהגה. האילוץ הכלכלי עשוי לפיכך להתבטא בהיקפי המשאבים שתקצה איראן כדי לממש את שאיפותיה במזרח התיכון, תוך בחינת סדר העדיפויות גם בין הגורמים הנתמכים. ההוצאות לפעילות בחו"ל אף עשויות לעורר מחלוקת בין גורמי המשטר השונים. עם זאת, מאחר שהשאיפה לבסס את מעמדה של איראן כמעצמה אזורית היא יעד אסטרטגי של המשטר האסלאמי, ספק אם איראן תבצע שינוי עקרוני במעורבותה החיצונית. כמו כן, אם תקלע לאתגר ביטחוני, נראה שהאילוץ הכלכלי לא יהווה בלם בפני פעילותה הצבאית. בתחום פרויקט הגרעין - סביר שהמשטר יהיה זהיר מאוד בכל הנוגע לעמידה בתנאי ההסכם, או לפחות בנוגע לסיכון הכרוך בחשיפת הפרות - בפרט נוכח גישתו השלילית של נשיא ארצות הברית להסכם.

אזרחי איראן שילמו עד כה מחיר גבוה מאוד בשל שאיפות המשטר בתחומי הגרעין והחתירה להשפעה אזורית (שני אלה שלובים זה בזה בתפיסת הביטחון האיראנית, מה שהופך את הגרעין בידי איראן למסוכן פי כמה). המשטר אמנם נחוש להשיג את יעדיו, אולם לטווח השנה הקרובה לפחות, יתכן שהדגש בסדר העדיפויות יופנה לזירה הפנימית, תוך ריסון ההוצאות המיועדות לפעילות בחו"ל, לרבות בתחומים הנוגעים לביטחון ישראל. לטווח הארוך, הנתונים הכלכליים הבסיסים של איראן טובים יחסית, כך שהצלחת הניהול הכלכלי של המשק ותקציב המדינה הוא הגורם שיכריע אם האילוץ הכלכלי יפחת - ואז תפחת השפעתו על אסטרטגיית החוץ והביטחון של איראן, או יגבר וישמש מצע לאי-יציבות פנימית ולגלי מחאה נוספים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןכלכלה וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.