האם איראן עומדת להפעיל את המסדרון היבשתי לסוריה? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האם איראן עומדת להפעיל את המסדרון היבשתי לסוריה?

האם איראן עומדת להפעיל את המסדרון היבשתי לסוריה?

מבט על, גיליון 1021, 14 בפברואר 2018

English
אפרים קם
נשיא סוריה בשאר אל-אסד נפגש עם שר החוץ לשעבר של איראן, כמאל חראזי. דמשק, 21 בינואר 2018

מסימנים ראשונים ומדברי שר ההגנה האמריקאי מתקבל הרושם, שעד כה איראן טרם הפעילה את המסדרון היבשתי דרך עיראק לסוריה ולבנון בהיקף משמעותי. יש להניח שאיראן מכירה בכך שבהפעלת הציר היבשתי כרוכים יתרונות, אך גם חסרונות, הקשורים בחשיפתו לתקיפות מצד ארצות הברית, ישראל וגורמים סונים ובנוכחות הצבאית האמריקאית בצפון סוריה. ככל שאיראן תעריך שחסרונות אלה הם משמעותיים, ואולי עולים על היתרונות, היא עשויה לצמצם את שימושה במסדרון, ולהיפך. השיקול האיראני בעניין זה יושפע במידה רבה מהתנהלותן של ארצות הברית וישראל מול הפעלת הציר.


מאז אביב 2017 החלו להתקבל ידיעות וסימנים, שאיראן בונה ציר יבשתי לשם תעבורת כוחות ואמצעי לחימה, המשתרע מאיראן, דרך עיראק ועד לסוריה ולבנון. ציר זה, שכונה "המסדרון", היה אמור להימצא בשליטתה והשפעתה של איראן, באמצעות "משמרות המהפכה" והמיליציות החמושות השיעיות. איראן לא הודיעה עד כה על כוונתה לבנות גשר יבשתי זה, אך יש בו הגיון אם הוא נועד להעביר במהירות יחידות לוחמות גדולות מ"משמרות המהפכה" והמיליציות השיעיות לסוריה ולבנון, וכן להעביר נשק איכותי בדרך שנראתה מאובטחת יותר, במקביל להעברתם עד כה בדרך האוויר מאיראן לדמשק, או במקומה, ובכך לגוון את דרכי ההעברה, בהתאם לתנאים בשטח. סביר כי הפעלת מסדרון זה נועדה בעיקר לאפשר בשלב הנוכחי את העברתם של כוחות לוחמים לסוריה כדי להמשיך לסייע לייצובו של משטר אסד. אולם בהמשך, או במקביל, המסדרון אמור לחזק את יכולותיו של ארגון חזבאללה – ויתכן גם של מיליציות שיעיות נוספות המוצבות כיום בסוריה – מול ישראל, ובכך להחמיר את האיום האיראני על ישראל ולחזק את כושר ההרתעה כלפיה.

תמונת הפעלתו של המסדרון על ידי האיראנים ושלוחיהם עדיין אינה ברורה. אולם ככל הנראה, הפעלתו בשלב זה הינה ראשונית ומצומצמת. כך טען שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, בתחילת ינואר 2018, כי איראן לא הצליחה עד כה ליצור את הגשר היבשתי דרך סוריה לים התיכון, וכי בשלב זה הגשר היבשתי אינו קיים. לדבריו, הקמת הגשר התעכבה עקב הלחימה הנמשכת באזור נגד שרידי המדינה האסלאמית וכוחות אחרים שעדיין נותרו בשטח. עם זאת, מקורות עיראקיים – שמהימנותם אינה ברורה – טענו, שבאמצע דצמבר 2017 עברה השיירה הצבאית האיראנית הראשונה מעיראק לסוריה, לכיוון דיר א-זור. השיירה כללה 20 משאיות, שמטענן לא היה ידוע, ולוותה על ידי אנשי "משמרות המהפכה" ומיליציות עיראקיות. להערכת המקורות הללו, זו הייתה כנראה תחילת ההפעלה של הגשר היבשתי מאיראן לסוריה.

מדברי מאטיס והמקורות העיראקים עולה, כי עד כה לא הופעל המסדרון בהקף משמעותי, וכנראה העברת הכוחות ואמצעי הלחימה מאיראן לסוריה המשיכה להתנהל בעיקר בדרך האוויר. סביר להניח שהעיכוב בהפעלת המסדרון נובע לא רק מהמשך הלחימה בחלק מהאזורים שבהם אמור המסדרון לעבור, אלא גם מחששם של האיראנים מפגיעה בשיירות שיעברו בו על ידי ארצות הברית ו/או ישראל, וכן על ידי גורמים סונים, המדינה האסלאמית וארגוני אופוזיציה למשטר אסד. חשש זה יכול להתגבר ככל שיסתבר לאיראנים שמעבר יבשתי מעניק לישראל זמן התרעה ופעולה ארוך יותר נגד השיירות מאשר משלוחים בדרך האוויר.

יתר על כן, ב-20 בינואר 2018 הודיע מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, כי אחד מיעדיה של ארצות הברית במזרח התיכון הוא טירפוד החלום האיראני לבנות מרחב פעולה חופשי מאיראן לים התיכון. לשם כך תמשיך ארצות הברית לקיים נוכחות צבאית בסוריה, שמועד סיומה טרם נקבע בשלב זה. הכוחות האמריקאים שיושארו בסוריה יתמקדו במניעת חזרתה של המדינה האסלאמית לאזור, אך גם יפעלו כדי לבלום את השפעתה של איראן בסוריה – אם כי טילרסון לא פרט איזה צעדים יינקטו נגד ההתערבות הצבאית האיראנית בסוריה. לדבריו, הממשל ינסה במקביל להפעיל כלי נוסף לצמצום ההשפעה האיראנית בסוריה – באמצעות מאמץ לכינון ממשלה סורית ללא מעורבותו של אסד ומשטרו בשלטון. מאחורי מאמץ זה מצויות הציפיה והתקווה, שממשלה כזו, אם תוקם, תבקש להיפטר מההשפעה ומהנוכחות של איראן בסוריה ומהתלות בה.

אין ספק שהודעתו של הממשל האמריקאי בדבר הכוונה לקיים נוכחות צבאית ללא הגבלת זמן חייבת להדאיג את האיראנים. הצעד האמריקאי יכביד על פעילותה של איראן. שבכוונתה כנראה לקיים נוכחות צבאית ניכרת במרחב הסורי של מיליציות שיעיות, ובכללן חזבאללה, בסיוע כוחות איראניים מוגבלים יותר, לפרק זמן ארוך. במיוחד צריכה להדאיג את האיראנים כוונת הממשל, שהנוכחות הצבאית האמריקאית – שאמנם נופלת בהיקפה מזו של האיראנים – נועדה במפורש גם לצמצם את מעמדה והשפעתה של איראן בסוריה. איראן גם צריכה להיות מודאגת מכוונת הממשל – בסיוע בעלי בריתו בסוריה – לחזק את צבא סוריה הדמוקרטי ואת המיליציות הכורדיות. אלה אמורים להיות הכוח שישלוט ויפעל בצפון-מזרח סוריה, ככל שישרוד מול הלחץ הטורקי, ובכך גם ייצור איום על המסדרון האיראני מעיראק לסוריה.

עד כה ממשל טראמפ אמנם איים לצמצם את מעמדה של איראן במזרח התיכון, אך קיים מהבטחותיו הרבה פחות, משום שלא עלה בידו לבנות את הכלים הדרושים לבלימת איראן. גם אין ביטחון שהממשל יהיה מוכן להתעמת בשטח עם כוחות איראנים / שיעים וחזבאללה, לאור הזיכרון הכואב מהתערבותה של ארצות הברית בעיראק בעשור הקודם, שטראמפ עצמו מתח עליה ביקורת והודיע שהוא לא היה מכניס את הכוחות האמריקאים לעיראק.

אלא שגם לאיראן אין שום ענין להסתבך בעימות צבאי עם כוחות אמריקאים, והיא אינה יודעת כיצד יפעל טראמפ למימוש יעדיו. היא גם צריכה להביא בחשבון שרוסיה תהיה מוכנה להסדר שלא יענה על מלוא האינטרסים של איראן, שייבנה על בסיס הסכמה עם הממשל האמריקאי, ובעיקר – גם כזה שלא יבטיח את המשך שלטונו של משטר אסד. הסדר כזה עלול להוביל לפגיעה קשה בהשפעה ובאינטרסים של איראן בסוריה ובמרחב, ובכלל זה בהפעלת המסדרון האיראני.

עקב חוסר הביטחון לגבי התגובה האמריקאית כלפי הפעלת המסדרון, והחשש הצפוי גם מפני האפשרות שישראל תתקוף שיירות שיעברו בו, סביר להניח שאיראן תיזהר בשימוש בציר היבשתי. בהנחה זו, איראן עשויה לבחון את "הקווים האדומים" של ארצות הברית וישראל ואת עוצמת תגובתן לגבי שיגור שיירות בציר. כך, קיים סיכוי גבוה שאיראן תתאפק ולא תגיב על תקיפות אמריקאיות נגד שיירות שיעברו בציר, איראן צפויה להפעיל בו בעיקר מאנשי המיליציות השיעיות ולא כוחות איראנים משמעותיים, משום שהשימוש במיליציות יאפשר לה יותר גמישות, יחסוך אבדות בכוח-אדם איראני ולא יחייב אותה להגיב על תקיפות. מכאן גם מותר להניח שאיראן לא תשתמש במסדרון ברציפות, אלא תעדיף לשגר בו שיירות מפעם לפעם, בכפוף לתגובותיהן של ארצות הברית וישראל.

האפשרות שאיראן תתחיל להפעיל את המסדרון מחמירה את האיום על ישראל – הן משום שהוא עלול לשמש צינור לחיזוק חזבאללה, והן משום שהוא תורם לאפשרות של הידרדרות צבאית בין איראן לישראל. עם זאת, העובדה שאיראן לא הזדרזה עד כה בהפעלתו, ההנחה שיתכן שהיא תיזהר בשימוש בו ולכן הפעלתו תהיה מוגבלת, ושהממשל האמריקאי הודיע שהנוכחות הצבאית האמריקאית בצפון-מזרח סוריה תימשך בינתיים ללא הגבלת זמן – כל אלה עשויים לצמצם את חומרת האיום.

איראן מעולם לא הודיעה רשמית ובפומבי על כוונתה להפעיל את המסדרון, ובכך גם הותירה לעצמה מרחב תימרון לגבי עצם הפעלתו והיקפה. יש להניח שאיראן מכירה בכך שבהפעלת הציר היבשתי כרוכים יתרונות, אך גם חסרונות, הקשורים בחשיפתו לתקיפות מצד ארצות הברית, ישראל וגורמים סונים ובנוכחות הצבאית האמריקאית בצפון סוריה. ככל שאיראן תעריך שחסרונות אלה הם משמעותיים, ואולי עולים על היתרונות, היא עשויה לצמצם את שימושה במסדרון, ולהיפך. השיקול האיראני בעניין זה יושפע במידה רבה מהתנהלותן של ארצות הברית וישראל מול הפעלת הציר.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהמדינה האסלאמיתיחסי ישראל-ארצות הבריתסוריהעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.