המערכה הבאה ברצועת עזה: לפעול בדחיפות להרחיקה, להיערך היטב לפריצתה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על המערכה הבאה ברצועת עזה: לפעול בדחיפות להרחיקה, להיערך היטב לפריצתה

המערכה הבאה ברצועת עזה: לפעול בדחיפות להרחיקה, להיערך היטב לפריצתה

מבט על, גיליון 925, 4 במאי 2017

English
אסף אוריון
ראש הממשלה נתניהו בביקור בעוצבת הפלדה במהלך צוק איתן, 21 ביולי 2014

לפני כשבועיים דיבר ראש הממשלה בכנסת על פריצת מערכת "צוק איתן" ב-2014 בניגוד לכוונות הממשלה ולמאמציה, ועל החלופות למערכה: המדינית שאיננה רצויה (הסדר עם חמאס) והצבאית שלא נבחרה (כיבוש עזה). הדברים מקבלים משמעות עכשווית, נוכח התגברות הלחצים המהירה ברצועת עזה כיום, ועמה החמרת הסיכון בהתפרצות עימות נוסף, אשר ישראל איננה חפצה בו. גם במסגרת מדיניותה הנוכחית, על ישראל ליזום בהקדם עשייה נמרצת להפחתת הלחצים ההומניטאריים-כלכליים על רצועת עזה, כדי להאט את הצטברותם המאיצה הסלמה; במקביל, עליה להיערך לפריצת המערכה ולהתפתחותה עד לכדי כיבוש רצועת עזה, הן בקידום המוכנות המדינית-צבאית, והן בהכנת החלופות למניעת שלטון ישראלי מחודש וישיר על אוכלוסיית רצועת עזה.


ב-19 באפריל השתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה על דו"ח מבקר המדינה בנושא מבצע "צוק איתן". על פי המדווח, אמר ראש הממשלה כי "הכוונה שלי באותה העת הייתה להימנע ככל האפשר מאותה מלחמה", אולם לאחר חטיפת הנערים "היינו במדרון שאי אפשר היה לעצור, אף על פי שניסינו". לדבריו, הקבינט דן בשתי חלופות מבצעיות: כניסה עד קו הפירים או כיבוש עזה. "הדילמה הזאת נשארה בעינה..... בלי כיבוש מוחלט אתה לא פותר את הבעיה..., וגם אם תכבוש יש לזה מחירים.... החולשה של כיבוש היא לא רק מחיר חיילינו והאזרחים שלהם, אלא למי תמסור  ומי ינהל את זה. האם אנחנו דנים באפשרויות הללו? כן. האם אנחנו נפעיל אותן? יש לנו כמה אלטרנטיבות... אין לי אפשרות לטהר את המזרח התיכון סביבי מהאידיאולוגיות הרצחניות הללו...לכן, אני צריך לבנות את היכולת שלי להדוף אותה, להרתיע אותם, או להכריע את המערכה במקרה שהיא נכפית עלינו. זו האסטרטגיה שלנו...אנחנו צריכים לחדש את ההרתעה, לתדלק אותה. יש לי מדיניות שאני לא מוכן לקבל טפטופים".

בדברי ראש הממשלה בוועדה משתקפת מדיניות ישראל הנוכחית: להשלים בפועל עם שלטון חמאס ברצועת עזה בלי להכיר בו רשמית; להרתיעו מלפגוע בישראל ולסכל את מאמציו לעשות כן ולהתעצם; ולמנוע השתלטותו על יהודה ושומרון. מדיניות זו חותרת בטווח הקצר להרחקת העימות הבא, אולם זאת במחיר של התבססות חמאס, בטווח הבינוני והארוך, כגורם פוליטי ושלטוני משמעותי במערכת הפלסטינית, המקדם תפישת עולם אסלאמיסטית ושולל את זכות קיומה של ישראל. יישוב המתח בין הטווח הקצר לטווח הארוך במדיניות ישראל, על סיכוניה ויתרונותיה, מחייב דיון נרחב ונפרד. אולם, מדברי ראש הממשלה עולים כמה אתגרים מרכזיים לניהול המדיניות הקיימת: הרחקת העימות הבא בעזה, הגדרת מטרותיו, וההיערכות לניהולו.

אשר להרחקת העימות הבא, דברי ראש הממשלה ממחישים את הקושי שבמניעת הסלמה, בנסיון לאזן בין רכיבי מדיניות, המאיצים הדרדרות לעימות, לבין אלה המאטים אותה, ובין שיקולים שונים העומדים ביסודם. דבריו של ראש הממשלה משקפים נאמנה את המציאות, שבה לא היו ישראל וחמאס מעוניינות אז בעימות נרחב. אולם, בבסיס ההסלמה לקראת "צוק איתן" עמדה מצוקה כלכלית משמעותית ברצועת עזה, שאותה לא פעלה ישראל להפחית במידה מספקת, כגון בהסדר העברת משכורות באמצעות האו"ם, שנבלם בהתנגדות כמה משרי הקבינט. את ההסלמה למערכה האיצו צעדי ישראל נגד חמאס ביהודה ושומרון, פעילויות מבצעיות של חמאס, ודינמיקת התגובות ההדדית.

למרבה הדאגה, העיסוק העוסק בקבלת ההחלטות לפני שלוש שנים אינו מתורגם כעת לדיון ציבורי, המתחייב במציאות הנוכחית בין ישראל לעזה: ראש הממשלה עדיין אינו מעוניין בעימות כזה, אולם מצטברים גורמים, המאיצים עימות נוסף: מערכת לחצים גוברת מצד ראש הרשות הפלסטינית כלפי חמאס, המתבטאת בקיצוץ משכורות עובדי הרשות, בהודעה על הפסקת מימון החשמל לרצועה, וצמצום המשאבים המופנים לאזור. זאת, על רקע החמרת המצוקה הכלכלית הקשה ברצועה ממילא; מחסור גובר במי שתייה; קיצוץ אספקת החשמל מתחת ל-8 שעות ביום בשל תום המימון שהעמידה קטאר; אבטלה נרחבת, בעיקר בקרב צעירים; שיקום זוחל של נזקי המערכה הקודמת; איתגור חמאס מצד פלגים רדיקליים יותר, מאמצי חמאס גוברים לבצע פיגועים ביהודה ושומרון ומהאזור; וכמובן פיתוח מפעל המנהרות ההתקפיות של חמאס ומאמצי צה"ל לגילוין ולהריסתן. לאלה נוספים היריבות המתחדדת בין הרשות לחמאס, המנהיגות החדשה בעזה, שעלתה משורות הזרוע הצבאית, ימי האיזכור הצפויים (יום העצמאות וה"נכבה", מלחמת ששת הימים וה"נכסה"), חודש רמדאן, ושובו של הקיץ. מול כל אלה ממשיכה ישראל, בהמלצת מערכת הבטחון, לקדם צעדים להפחתת המצוקה המאיצה הסלמה, אולם בקצב אטי מדי בשל שילוב של חסמים פוליטיים ושיקולים בטחוניים טקטיים. התגובות מיד ישראל לדפוס ההתקפות מעזה, אף שנועדו לשמר הרתעה, גם הן בעלות פוטנציאל הסלמה. השורה התחתונה של מאזן זה הינה סבירות גוברת לעימות נוסף בין ישראל לרצועת עזה, שוב בלי שישראל רוצה בו, ואפשר שגם ללא רצון בסיסי של חמאס.

כשם שהמערכה הקודמת פרצה והתנהלה בניגוד לרצון הצדדים ועלולה לפרוץ שוב, ואולי אף בקרוב, גם מטרות המערכה הבאה ומהלכה אינם כפופים רק לרצונה החופשי של ממשלת ישראל. דברי ראש הממשלה מבטאים הבנה עמוקה של משמעות כיבוש עזה לישראל, אשר מעבר למחירי הלחימה יחייב גם עלויות כבדות מאוד לאחריה, בשלטון ישיר על כשני מיליון פלסטינים נוספים, נטל כלכלי כבד, ריתוק כוחות צה"ל לרצועה לשנים, אבדן ההישגים המדיניים והאסטרטגיים של ההתנתקות - על אף חסרונותיה, ואף השתת מחירים מדיניים נוספים על ישראל. אולם, גם בדבריו אלה נכללה התייחסות לאפשרות של הכרעת המערכה, אם תפרוץ. שר הבטחון ליברמן ציין לפני כניסתו לתפקיד, כי המערכה הבאה בעזה צריכה להיות האחרונה של חמאס, ומאז הצהיר מספר פעמים, כי במערכה הבאה צריך "ללכת בכל העוצמה ולא להפסיק עד שהצד השני ירים דגל לבן ויצעק געוואלד". לפיכך, ישראל עשויה להגיע, בהחלטה מראש או עקב התפתחות המערכה, להרחבת המבצעים הצבאיים עד כיבוש הרצועה ו/או להפלת שלטון חמאס.

הפעולות הנדרשות מצד ישראל לשם האטת ההדרדרות להסלמה נוספת מחייבות, לצד שימור ההרתעה והמענה למנהרות, גם צעדים נמרצים להקלת המצוקה הכלכלית החמורה ברצועה ולמניעה דחופה של משבר הומניטארי, המתהווה בבירור לנגד עינינו. במסגרת זו, יש לפעול עם שותפים אזוריים (כגון מדינות המפרץ) ובינלאומיים: להקלת משברי המשכורות, תוך צמצום הסיכון לשימוש חמאס בכספים לצרכיו; לאפשר ייצוא סחורות נרחב מרצועת עזה; לקדם במהירות האפשרית פתרונות תשתית לתחום המים, האנרגיה (חשמל, גז), התעסוקה (אזורי תעשיה), והדיור; להקל על יציאת אזרחים גוברת ומבוקרת מעזה לחו"ל דרך ישראל (כולל בחינת פתרונות ייחודיים בתחום התעופה), ובתיאום עם מצרים גם דרכה; להעניק היתרי עבודה בישראל; לקדם הקמת מעבר סחורות נוסף (במעבר ארז), לאור עומס יתר על כרם שלום, ולבנות תשתית רכבת להעברת מטענים לשם מנמל אשדוד, לאחר ביקורת בטחונית. צעדים אלה עומדים אמנם במתח עם רצון ישראל בהחלשת חמאס ועם שיקולי ביטחון אחרים (צמצום ההתעצמות ומניעת פיגועים), אולם עליהם להישקל באופן מידתי גם נוכח הסיכון הגובר להדרדרות למערכה רחבה, שמחיריה גבוהים בהרבה מפיגוע זה או אחר, ומהשלכות רוב מאמצי ההתעצמות בתנאים הנוכחיים. על ישראל ליטול בידה את היוזמה בנושאים אלה ולשפר את המצב ברצועה, משיקולי ביטחונה הלאומי, גם נוכח קשיים שמערימה על כך הרשות הפלסטינית, משיקולים שאינם משרתים את ישראל ואף אפשר שהם חותרים לפריצתו של עימות נוסף בינה לבין חמאס.

אשר להיערכות למערכה הבאה, ולמצב בכללותו, נכון לחזור אל הדרישות הבסיסיות לניהול מדיניות ברמה הלאומית. מדיניות ישראל מול רצועת עזה מחייבת דיון בהקשר הרחב של מדיניות ישראל בזירה הפלסטינית בכללותה, לטווח הקצר ולטווח הארוך, ולאור קשרי הגומלין שבין רצועת עזה ליהודה ושומרון. על היערכות ישראל למערכה הבאה לכלול לא רק את ההכנות הצבאיות ללחימה, שחזקה על צה"ל שהוא כבר בעיצומן, אלא גם את ההיערכות הצבאית-מדינית של ממשלת ישראל, את תהליכי הלמידה של שרי הקבינט, את דיוני ההיערכות המקדימים, ואת שאר הפערים המוכרים בעבודת הקבינט. היערכות זו חייבת לכלול דיון בחלופות השונות למדיניות ולפעולה, באתגרי ניהול המערכה ובמנגנוני הסיום שלה. יש להקדים ולהעמיק בתרחישים שבהם תחליט ממשלת ישראל להורות לצה"ל לכבוש את רצועת עזה ו/או להפיל את שלטון חמאס, אולי גם בניגוד לכוונתה המקורית ולאינטרס הלאומי של מדינת ישראל. לאור משמעויותיו החמורות של ממשל ישראלי ישיר בעזה, על ממשלת ישראל להחל כבר עתה ("מוטב מאוחר") בתהליך רב שנתי, סבלני, זהיר אך חיוני, לסיוע בבניית יכולת פלסטינית מקובלת לשליטה בעזה, אשר תוכל להחליף את חמאס שם, בבוא היום ובהיווצר התנאים. את הקשב הפרלמנטרי והציבורי המועט, המוקדש כעת לרצועת עזה, מוטב למקד ביישום לקחי "צוק איתן" הלכה למעשה נוכח אתגרי העת הזו: להרחיק ככל האפשר עימות בלתי רצוי נוסף, ולהיערך היטב לאפשרות שיפרוץ בכל זאת.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטרור ולוחמה בעצימות נמוכהיחסי ישראל-פלסטיניםמבצע צוק איתןרצועת עזה וחמאס
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25
Shutterstock
טרור איראני בזירה הבינלאומית – נקמה אפשרית בישראל
נוכח השהיית התגובה האיראנית להתנקשות בהנייה, עולה האפשרות כי בטהראן מתכננים לגבות מחיר מישראל בזירה הבינלאומית. כיצד יש להיערך לאתגר?
03/09/24
צומת 11/9 - מסע בעקבות הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם
היום הנורא שנצרב בזיכרון האנושי ובדפי ההיסטוריה – ה-11 בספטמבר 2001 – היווה צומת דרכים מרכזי בהתמודדות הבינלאומית עם הטרור של ארגוני הסלפייה-ג'האדייה. הפיגועים המחרידים וחסרי התקדים בניו יורק ובוושינגטון הפכו את "הג'האד העולמי" מתופעה שולית בזירה הבינלאומית לאיום הטרור העיקרי מאז ועד היום. מתקפת הטרור ההיא שינתה את ההתייחסות של ארצות הברית ושל מדינות המערב כלפי האיום הגלובלי המתפתח, והן הפעילו נגדו מגוון אמצעים צבאיים, פוליטיים, משפטיים, דיפלומטיים וכלכליים ואף יצאו לשלוש מלחמות באפגניסטן, בעיראק ובסוריה בשם "המלחמה בטרור העולמי". מדינת ישראל, שצברה ניסיון רב בלחימה בטרור הפלסטיני והשיעי, נדרשה לבצע התאמות במדיניות הביטחון שלה למול הטרור הג'האדיסטי הסוני, שכוון נגד יעדים ישראליים ויהודיים בתוך ישראל, לאורך גבולותיה ומחוצה לה. ספר זה הוא הראשון שנכתב בעברית ובוחן במבט לאחור את פיגוע הטרור החמור ביותר בהיסטוריה ואת תוצאותיו בחלוף יותר משני עשורים. הוא כולל ניתוח נרחב של התפתחות ציר הטרור הסלפי-ג'האדי מהקמת אל-קאעדה ועד ארגון דאע"ש, שבשיאו קמה "המדינה האסלאמית" כישות מדינתית קצרת ימים, ששלטה על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה וגייסה אלפי מתנדבים מרחבי העולם למאבק אל מול ציר בינלאומי שלחם נגדה. הספר מתאר כיצד למרות אובדן הטריטוריה הגיאוגרפית של "המדינה האסלאמית" ועל אף ההצלחות בחיסול מנהיגי אל-קאעדה ודאע"ש, הגחלים של תופעת "הג'האד העולמי" עודן לוחשות במזרח התיכון, בערבות אפריקה ובכרכים הגדולים של אסיה, והעשן העולה מהן מרחף גם מעל מדינות המערב. פעילי הג'האד מצפים להתאוששות ולבואו של דור חדש שיפיח את להבות הטרור הסלפי-ג'האדי בצומת הבא.
29/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.