הדו''ח השני של ועדת טירקל: מסקנותיו, המלצותיו והשלכותיו - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הדו''ח השני של ועדת טירקל: מסקנותיו, המלצותיו והשלכותיו

הדו''ח השני של ועדת טירקל: מסקנותיו, המלצותיו והשלכותיו

מבט על, גיליון 403, 12 פברואר 2013

English
אביחי מנדלבליט
קרן אבירם
לדו"ח חשיבות רבה לחיזוק תדמיתה של מדינת ישראל בעולם, וצעד משמעותי בהסרת הספקות בקרב הקהילה הבינלאומית בנוגע ליכולותיה ואמינותה של מערכת המשפט הישראלית לחקור תלונות וטענות להפרות של דיני הלחימה. בנוסף לכך וכפי שצוין לעיל, דן הדו"ח בשאלה בינלאומית חוצה גבולות, ומִשְכך כוחו יפה גם כלפי הערכתן של מערכות משפט של מדינות זרות. החותם המשפטי, שניתן בדו"ח זה למערכות המשפט הצבאיות, אינו מוגבל רק למנגנוניה הספציפיים של מדינת ישראל, אלא מעניק נפקות משפטית לסטנדרט הבדיקה והחקירה בדבר הפרות של דיני המלחמה לכלל מערכות המשפט הצבאיות בעולם, ועל ידי כך מהווה הדו"ח גם תגובת נגד לניסיונות מצד גורמים מסוימים לשינוי כללי המשפט הבינלאומיים הקיימים.

ב-6 בפברואר 2013 פורסם הדו"ח השני של "הוועדה הציבורית לבדיקת האירוע הימי מיום 31 במאי 2010", בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס) יעקב טירקל. דו"ח זה, נדרש לעסוק באחת השאלות המהותיות והחשובות ביותר במשפט הבינלאומי, הנוגעת, מטבע הדברים, לכלל מדינות העולם – דרכי הבדיקה והחקירה של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני המלחמה. 

בהתאם לסעיף 5 להחלטת הממשלה, בעניין הקמתה של ועדת טירקל, הונחתה הוועדה לבחון "האם מנגנון הבדיקה והחקירה ביחס לתלונות וטענות, המועלות בדבר הפרות של דיני הלחימה, הנוהג בישראל באופן כללי, וכפי שהוא מיושם ביחס לאירוע הנוכחי, תואם את חובותיה של מדינת ישראל בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי". 

דו"ח זה אינו עוסק רק בבחינה בדיעבד של מנגנון הבדיקה והחקירה הישראלי ביחס לטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה, אלא מטרתו גם צופה פני עתיד, דהיינו, "להתוות עקרונות ודרכי פעולה שישפרו את המנגנונים הפועלים בישראל, תוך התאמתם לכללי המשפט הבינלאומי ולמגמות השוררות היום במדינות אחרות". 

קשה להפריז בחשיבותו של דו"ח זה לתדמיתה, הגנתה המשפטית וערכיה המוסריים של מדינת ישראל, הן מבית והן מחוץ. ממצאיו ומסקנותיו של דו"ח זה, כפי שיובאו להלן, מעניקים, למעשה, את התשובה למבקריה של ישראל, שהכתימו השכם וערב את יכולותיה ואמינותה של מערכת המשפט הישראלית לבדוק ולחקור טענות בדבר הפרות של דיני הלחימה. הדבר בא לידי ביטוי החל מוועדות חקירה שונות, שמונו בעיקר על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם במהלך העשור האחרון, בתדירות הולכת וגוברת, דרך ניסיונות להפעלתה של סמכות השיפוט האוניברסאלית במדינות רבות ברחבי עולם וכלה במאמצים האחרונים לגרור את בית הדין הבינלאומי הפלילי לתוך הקלחת הפוליטית של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בכולם, הועלתה הטענה, כי אין מערכת המשפט הישראלית (הן הצבאית והן האזרחית) יכולה ו/או חפצה לחקור ולהעמיד לדין מבצעי פשעים בינלאומיים חמורים ולפיכך, גם לא תעמוד למדינת ישראל טענת המשלימות complementarity, בהתאם לחוקת רומא, שיש להוכיחה בשלב המקדמי בטרם הדרישה להפעלתם של גורמים שיפוטיים בינלאומיים. כך, תחת אמתלה זו, הוצגה מערכת המשפט הישראלית, כמערכת המובנית ופועלת להענקת "חסינות" לדרג המדיני והמבצעי בישראל, באופן שהשליך גם על מעמדה הבינלאומי ותדמיתה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית-ליברלית, שבה קיים שלטון החוק. 

הממצאים העיקריים והמשמעותיים של דו"ח זה, שנערך גם בהשתתפותם של משקיפים בינלאומיים ובתמיכתם של מומחים בינלאומיים למשפט בינלאומי, דוחים לחלוטין טענות אלו ומציבים מכשול כמעט בלתי עביר בפני אלו החפצים בהפעלתם של מנגנונים שיפוטיים בינלאומיים תחת מערכת האכיפה הישראלית. 

במהלך עבודתה, השוותה הוועדה גם את מנגנון הבדיקה והחקירה הישראלי לזה הנוהג בשש מדינות בעלות מסורת דומה לזו של מדינת ישראל (ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, גרמניה והולנד), הניצבות גם הן בחזית הלחימה הא-סימטרית, בדומה למדינת ישראל. 

המסקנה העיקרית והמשמעותית מכל, אליה הגיעה הוועדה, הנה כי "מנגנוני הבדיקה והחקירה של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה הקיימים בישראל מתיישבים, בדרך כלל, עם חובותיה של מדינת ישראל לפי כללי המשפט הבינלאומי". זוהי הגושפנקה המשפטית החשובה ביותר לכשרותה וכשירותה של מערכת אכיפת החוק הישראלית. 

קביעה חשובה נוספת המופיעה בדו"ח, הינה, כי מערכת המשפט הצבאית, כשלעצמה, עצמאית דיה בכדי לקיים חקירות אפקטיביות, כנדרש במשפט הבינלאומי. זוהי קביעה, שלמעשה, דוחה את אחת הביקורות הקשות כנגד מערכת המשפט הצבאית בארץ ובעולם, הסוברת כי יש להוציא מידי הצבא את תפקיד הבדיקה והחקירה ביחס להפרות של דיני הלחימה ולהעבירו לידי גורמים החיצוניים לצבא. 

יחד עם זאת, סברה הוועדה, כי ישנם תחומים בהם מומלץ לערוך שינויים מבניים ופרוצדוראליים במנגנוני הבדיקה והחקירה השונים, על מנת לשפר את תפקודם בעתיד. הוועדה סיכמה את ממצאיה ומסקנותיה וגיבשה שמונה-עשרה המלצות לשיפור עתידי. 

מקצת ההמלצות מתייחסות לשאלת ההוראות הנורמטיביות בישראל, המגדירות את הפרות כללי המשפט הבינלאומי ההומניטארי ("מה חוקרים?"). בעניין זה, המליצה הוועדה על השלמת חסרים בחקיקה הישראלית, הנוגעים, הן לאיסורים הבינלאומיים והן לאחריותם של מפקדים וממונים אזרחיים, זאת במטרה לעמוד בדרישות הדין הבינלאומי המחייבות "לחוקק חקיקה שתאפשר ענישה פלילית אפקטיבית". באופן דומה, המליצה הוועדה לעגן בכתב את ההנחיות הצבאיות בהוראות הפיקוד העליון. 

מרבית המלצות הוועדה מתייחסות לשאלה השנייה, שנדונה בהרחבה, והיא אופן ביצוע הבדיקה והחקירה ("איך חוקרים?"). בעניין זה, בחנה הוועדה את ההליכים בצה"ל טרם פתיחה בחקירה. הוועדה המליצה, כי לצד התחקיר המבצעי, שנועד לשרת את הצרכים המבצעיים של צה"ל, יש להקים מנגנון נפרד לצורך עריכת "הערכה עובדתית", במקרים בהם נדרש מידע נוסף בטרם הקביעה כי קיים חשד סביר לביצוע עבירה פלילית. עוד בחנה הוועדה את אופן עריכת החקירה בגופי החקירה השונים של צה"ל וזרועות הביטחון האחרות (משטרה, שב"כ ושב"ס) והתאמתם לכללי המשפט הבינלאומי. 

הוועדה המליצה להעמיק ולהרחיב את הביקורת האזרחית על מנגנוני הבדיקה והחקירה הצבאיים, שכאמור הוועדה נותנת להם "תעודת הכשר", גם מהבחינה המבנית. כך, לעניין הליך הביקורת על הפרקליטות הצבאית, המליצה הוועדה כי בצד המחלקה לדין בינלאומי בפרקליטות הצבאית (דבל"א), תוקם יחידת דין בינלאומי במחלקת הייעוץ והחקיקה שבמשרד המשפטים, שתתמחה בכללי המשפט הבינלאומי ההומניטארי ותרכז את כלל הטיפול המשפטי בתחום. עוד קבעה הוועדה המלצות הנוגעות להליך מינוי הפצ"ר, משך כהונתו ודרגתו, וכן המלצות העוסקות בהסדרת הליך הערר על החלטות הפצ"ר. בנוסף, קבעה הוועדה, כי ראוי שהליך הבדיקה והחקירה של פעילות משטרתית תחת פיקוד צה"ל באזורי יהודה ושומרון, יהיה בידי צה"ל ולא בידי משטרת ישראל. ביחס לשב"כ, המליצה הוועדה על העברת הפיקוח על הגוף החוקר תלונות של נחקרים בשב"כ לידי מח"ש שבמשרד המשפטים, ובהתאם לדבריו של ראש השב"כ בעדותו בפני הוועדה, הומלץ על תיעוד חזותי מלא של חקירות השב"כ. 

בנוסף, קבעה הוועדה כי, בניגוד לביקורת שהושמעה, השיטה הנוהגת בישראל ביחס לטיפול בתלונות נגד הדרג האזרחי באמצעות ועדות חקירה (ממלכתיות וממשלתיות), תואמת את חובותיה של ישראל על פי המשפט הבינלאומי. 

לסיכום, יש לומר, כי לדו"ח חשיבות רבה לחיזוק תדמיתה של מדינת ישראל בעולם, וצעד משמעותי בהסרת הספקות בקרב הקהילה הבינלאומית בנוגע ליכולותיה ואמינותה של מערכת המשפט הישראלית לחקור תלונות וטענות להפרות של דיני הלחימה. בנוסף לכך וכפי שצוין לעיל, דן הדו"ח בשאלה בינלאומית חוצה גבולות, ומִשְכך כוחו יפה גם כלפי הערכתן של מערכות משפט של מדינות זרות. החותם המשפטי, שניתן בדו"ח זה למערכות המשפט הצבאיות, אינו מוגבל רק למנגנוניה הספציפיים של מדינת ישראל, אלא מעניק נפקות משפטית לסטנדרט הבדיקה והחקירה בדבר הפרות של דיני המלחמה לכלל מערכות המשפט הצבאיות בעולם, ועל ידי כך מהווה הדו"ח גם תגובת נגד לניסיונות מצד גורמים מסוימים לשינוי כללי המשפט הבינלאומיים הקיימים. 

לבסוף, לדו"ח גם תפקיד חשוב בקְרב על הלגיטימציה של מדינת ישראל, שכורסמה שלא בצדק במהלך העשור האחרון. 

לא נותר אלא להצטרף לתקוותה של הוועדה, כי הדו"חות שיצאו מתחת ידיה "יתרמו את תרומתם לא רק למשפט ולחברה בישראל, אלא לכל קהילת האומות שוחרות זכויות האדם".
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמשפט וביטחון לאומיצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הפסקת פעילות אונר"א: מהלך ראוי המחייב הערכות מקדימה
ב-30 בינואר 2025 ייכנסו לתוקף חוקי אונר"א, שנועדו לנתק את הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א במטרה להגביל ולצמצם את פעילות הסוכנות. בעוד האינטרס של ישראל בהפסקת פעילות אונר"א ברור ומוצדק, בוודאי נוכח הגילויים בדבר מעורבות אנשי הסוכנות באירועי ה-7 באוקטובר ובהתחשב בתפקיד שהיא ממלאת בהעמקת הסכסוך והתמשכותו, המהלך החקיקתי אינו משרת את האינטרסים של ישראל. מעבר לכך שהוא משמש תחמושת נוספת במערכה הבינלאומית נגד ישראל, יישום החקיקה עלול לגרור את ישראל להידרש למלא את מקומה של אונר"א. לכן, המלצתנו היא לדחות את כניסת החוקים לתוקף ולגבש תחילה אלטרנטיבה מיידית לאונר"א ברצועת עזה, יהודה ושומרון וירושלים, וכן תכנית חלופית לטווח הארוך על בסיס העקרונות הבאים : (1) מינוי גורם או גוף קבוע שיספק במקום אונר"א שירותים נדרשים לאוכלוסייה בעזה, במסגרת הדיונים על "היום שאחרי שלטון חמאס"; (2) קידום מהלך שיוביל לכך שהרשות הפלסטינית תמלא את ה"וואקום" שייווצר עם הפסקת פעילות אונר"א ביהודה ושומרון; (3) מימוש אחריותה של עיריית ירושלים לאספקת השירותים שמעניקה אונר"א כיום לתושבים הפלסטיניים במזרח העיר.
06/01/25
שאטרסטוק, חיים צח לע''מ
צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החלטה חמורה ומסוכנת – ומה הלאה?
המשמעויות וההשלכות של ההחלטה התקדימית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט
26/11/24
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.