האסלאם הפוליטי במפרץ - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האסלאם הפוליטי במפרץ

האסלאם הפוליטי במפרץ

מבט על, גיליון 433, 2 ביוני 2013.

English
יואל גוז'נסקי

סקר שפורסם לאחרונה על-ידי מכון המחקר "פיו" טוען כי במזרח התיכון יש רוב שתומך בהפיכת השריעה לחוק מדינה. למרות שההגדרות והגישות משתנות באשר לאילו היבטים של חוקי האסלאם יש לכלול ועל מי להחילם, רוב משמעותי באזור, כך על-פי הסקר, יעדיף לראות קשר הדוק יותר בין פוליטיקה, ממשל ואסלאם ומחזיק באמונה שלקוראן ולחדית' יש מה לומר על אופן ארגון החברה והממשלה. התוצאות אינן אמורות להפתיע. חסידי האסלאם הפוליטי כמו האחים המוסלמים, מפלגות לווין שלהם וכן תנועות דומות, הוכיחו שהם פופולאריים למדי ומעורבים בהיקף רחב בטלטלה האזורית ובהשלכותיה.


סקר שפורסם לאחרונה על-ידי מכון המחקר "פיו" טוען כי במזרח התיכון יש רוב שתומך בהפיכת השריעה לחוק מדינה. למרות שההגדרות והגישות משתנות באשר לאילו היבטים של חוקי האסלאם יש לכלול ועל מי להחילם, רוב משמעותי באזור, כך על-פי הסקר, יעדיף לראות קשר הדוק יותר בין פוליטיקה, ממשל ואסלאם ומחזיק באמונה שלקוראן ולחדית' יש מה לומר על אופן ארגון החברה והממשלה. התוצאות אינן אמורות להפתיע. חסידי האסלאם הפוליטי כמו האחים המוסלמים, מפלגות לווין שלהם וכן תנועות דומות, הוכיחו שהם פופולאריים למדי ומעורבים בהיקף רחב בטלטלה האזורית ובהשלכותיה.

מדינות המפרץ הערביות נראות יציבות, לפחות בהשוואה לכלל האזור. עם זאת, גם המבנים הפוליטיים והכלכליים במדינות אוטוקרטיות אלה חווים לחץ כאשר פלחים לא מבוטלים מהאוכלוסייה מאתגרים את האליטות השולטות. סעודיה, איחוד האמירויות, כווית, בחריין, קטר ועומאן כבר ניצבו בפני תנועות אופוזיציה שונות במהלך השנים. אולם, ברוב המקרים תנועות אלה לא הצליחו להתפשט, ונטו לייצג פלחים צרים למדי באוכלוסייה. באמצעות מגוון אסטרטגיות הישרדות פנימיות וחיצוניות הצליחו המשטרים לשמור על יציבות.

התחזקות המרכיב הדתי אינה דבר חדש באזור. למרות זאת, התנהגותם של חלק מהמונרכים מעידה בברור על החשש הגובר מאיומים מכיוונו של האסלאם הפוליטי להמשך שלטונם. הדוגמאות נעות מהמשפט המתמשך נגד כמאה חברי "אל-אסלאח" (רפורמות) (al-Islah), הארגון המזוהה עם האחים המוסלמים באיחוד האמירויות, שנעצרו בשנה האחרונה (קודם לכן הודיעו השלטונות על מעצר "תא של האחים המוסלמים המצרים" שאימן מקומיים בהפיכות נגד המשטר), ועד לפיזור הפרלמנט הכוויתי שנבחר בפברואר 2012 ושהיה משופע בכוחות אסלאמיים ואסלאמיים למחצה. זאת, בניגוד לקטאר, שהגם שאינה נשלטת על-ידי תנועת האחים המוסלמים, מזדהה ותומכת ברעיונותיה (האמירות גם משכנת בתחומה משנות השישים את יוסוף אל-קרדאווי, שאומנם אינו זוכה למעמד רשמי בתנועה, אך מוכר כסמכות הדתית והאידאולוגית העליונה של האחים).

עד כה ההשוואה בין האירועים שפקדו מדינות שעברו את הטלטלה במזרח התיכון משרתת את המונרכים ומסייעות לשליטים "לשכנע" את נתיניהם כי ייטב להם אם ימשיכו לכבד את ההסכם הלא כתוב על-פיו פועלות מדינות אלו – השלטון יספק ויסבסד את מרבית השירותים – תמורתם האזרחים לא ידרשו השתתפות פוליטית. אולם, לאורך זמן הצלחת המשטרים החדשים במצרים ובטוניס עשויה להפחית את קרנם של המונרכים, ולהראותם כמתנגדי הדמוקרטיה. שנית, המונרכים הבטיחו מידה רבה של שינויים חוקתיים, וקיימו מעט מאוד. נראה כי בפעם הבאה לא יהיה די – ככול הנראה – בהבטחות. הם יצטרכו להציג "מפת דרכים" למימוש רפורמות פוליטיות, מעבר לתשלום מס שפתיים.
החשש הספציפי מתומכי האסלאם הפוליטי קשור לעובדה שהם מציעים שיטה חלופית למבנים שלטוניים קיימים, המספקת מסגרת פוליטית לצד לגיטימיות דתית. אסלאם פוליטי אינו רק אפשרות לשיטה חלופית – גם הדמוקרטיה המערבית היא כזו – והוא אינו רק מתחרה בשיטות הקיימות שמשלבות אסלאם עם המדינה – כמו הקשר בין משפחת אל-סעוד לבין הממסד הדתי הווהאבי – אלא הוא איום על הסדר הקיים. במילים אחרות, בשל המרכיב הדתי שבו, ומכיוון שתנועות רבות מקדמות בחירות דמוקרטיות ומשתתפות בהן, הוא מציע חלופה ממשית ואטרקטיבית למנהיגות הנוכחית, שהוכיחה עצמה כמסוגלת להפיל ממשלות במדינות כמו מצרים וטוניסיה.
למרות שעד עתה מנהיגים אסלאמיים הפגינו פרגמטיזם מתוך הכרח, אין זה מובן מאליו שמצב זה יישמר. סביר שמדינות המפרץ ימשיכו במדיניות החוץ והפנים שיישמו מאז תחילת "האביב הערבי" במאמץ למנוע תסיסות, לנטרל אלמנטים מאיימים, לייצב את שלטונן ולנסות להשפיע, במידת האפשר, על אלמנטים אסלאמיים במדינות אחרות. העובדה שסעודיה מעניקה סיוע למצרים ובמקביל מנסה להרחיק את האחים המוסלמים מהקואליציה הרשמית של האופוזיציה הסורית ומסייעת לירדן הנאבקת גם היא באחים, היא דוגמה להתנהגות דואלית שכזו.
עם זאת, לעתים מדיניות זו כלפי אלמנטים אסלאמיים – כמו הקריאה של איחוד האמירויות הערביות לפעולה משולבת של מדינות המפרץ כנגד האחים המוסלמים לעומת תמיכת קטאר בארגון ובתנועות הלוויין שלו – גורמת למתח בין מדינות המפרץ, ויוצרת בקיעים במעטה האחדות שיצר "האביב הערבי" (שבאה לידי ביטוי למשל בהתנגדות המשותפת לקדאפי ולאסד). מחלוקות כאלה יכולות להכביד על מי שיש לו אינטרס לעצב חזית אחידה כנגד אויב משותף. דוגמה לכך הם הקשיים בפניהם ניצב הממשל האמריקאי בניסיונו לגבש חזית סונית אחידה. ולראיה, למרות התמיכה הכללית שניתנה לאופוזיציה לאסד, המדינות מתקשות להגיע להסכמה ביניהן באילו אלמנטים מתוך האופוזיציה הסורית עליהם לתמוך.
מדינות המפרץ, ככלל, לא רוות נחת מהישגיהם של "האחים". בסעודיה חשדנות זו יונקת מיחסי תחרות ומתח רב בין האסכולה הווהאבית לבין האחים המוסלמים, שבאה לידי ביטוי לאורך השנים בהתקפות הדדיות. אומנם בשנות החמישים והשישים מצאו רבים מתומכי האחים המוסלמים מקלט מפני הלאומיות הערבית בתחומי הממלכה, אולם בית המלוכה הסעודי נותר מסויג מהם (לא התיר להם להקים סניף בממלכה) והרבה, לאחר תמיכת האחים בכיבוש כווית ובמיוחד בשנים שלאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, להתבטא בפומבי ובחריפות נגדם. בהקשר הסורי, הסעודים אומנם מעוניינים שאסד ייפול כדרך להחליש את איראן אך הם חוששים, גם אם לא נותנים לכך פומבי, מעליית גורמים אסלאמיים קיצונים דוגמת האחים המוסלמים – דבר שעלול להביא להיווצרות גוש "ירוק" של מדינות המונהגות על-ידי קבוצות אסלאמיות אלו.
כחלק מניסיונם לבלום את האסלאם הפוליטי ביצעו המונרכים מעצרי מנע, התערבו במערכות המשפט וסיכלו ככל שניתן את פעולות החברה האזרחית. השלטונות משתמשים גם בקוראן במטרה להצדיק את האיסורים למחאות ואת הדרישה מהאזרחים לציית למנהיגים. אולם, המהפכות במרחב לא רק שנתנו תקווה לאזרחי מדינות המפרץ ולתנועות מקומיות, שחתרו לרפורמה פוליטית, הן מקשות על המשטרים להמשיך ולצייר את מתנגדיהם כ"אויבי העם" במקום אקטיביסטים, גם אם בעלי אג'נדה אסלאמית.
גם אם תקום חזית אחידה של מדינות המפרץ כלפי האחים המוסלמים, או כלפי תנועות דומות המציגות גרסה של אסלאם פוליטי, אין הדבר מבטיח חסינות נגד הפופולאריות של תנועות אלה. לעומת זאת, כישלון התנועות האסלאמיות יכול לסייע למונרכיות לשכנע את נתיניהם כי החלופה אינה אטרקטיבית או בת קיימא. נכון לעכשיו, השאלה "היכן היית מעדיף לחיות, כאן או שם?" היא אכן טיעון משכנע, במיוחד לנוכח מצבה הקשה של מצרים. מאידך, הצלחה אפשרית של התנועות האסלאמיות תעמיד חלופה לסטאטוס-קוו הפוליטי המתקיים במפרץ. למעשה, סביר שדמוקרטיה חילונית שתשיג הצלחה תהיה עדיפה בעיני המונרכים במפרץ על-פני הצלחה דומה שתשיג תנועה בהובלה אסלאמית. זאת, משום שלפחות במקרה הראשון, הלגיטימיות הדתית ממנה הם חוששים, תהיה בולטת בהיעדרה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-פלסטיניםיחסי ישראל-ארצות הבריתלבנון וחזבאללהסעודיה ומדינות המפרץסוריה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.