
 
 

 

Putin does not give up on Assad  

Daniel Rakov / Apr 25, 2020  

Israeli and regional experts on Middle Eastern politics are wondering about a series of 

articles that have appeared in Russian and Arabic media in recent weeks in which 

Russian experts have been blatantly criticizing the corruption of Assad regime. On 

April 13, the “Russian Federal News Agency” (RIAFAN) released three articles on 

corruption of Assad regime, criticizing his cronies, and theorizing the political 

implications for Assad’s future. Over the next four days, at least 120 Russian articles 

(originals and requotes) were published in parallel with publications in Arabic, English 

and social networks discourse.  

RIAFAN is a private Russian news agency belonging to Yevgeniy Prigozhin’s media 

network. It reports both in Russian and in Arabic. Prigozhin, known as “the Kremlin’s 

chef” (because of his catering business), is a Saint-Petersburg businessman who 

provides the Russian government a basket of international influence tools, and in return 

wins highly profitable government tenders, and backing up for his global business 

adventures. His most well-known venture (and for which US sanctions have been 

bestowed upon Prigozhin) is the Internet Research Agency (IRA, also known as “the 

Troll Factory”), which is accused of disseminating false information on social 

networks, including during the 2016 US presidential election campaign. His other 

famous asset is the “Private Military Company” known as “Wagner” – Russian 

mercenaries active in Syria and elsewhere in the world.  

… 

About the Author: 

Daniel Rakov, Lieutenant Colonel (res.) joined the Institute for National Security 

Studies in mid-2019 as a research fellow. Previously, he had a 21-year career in the 

IDF, mainly in the Israeli Defense Intelligence (Aman). He was employed primarily in 

research and analysis missions, and dealt with the main strategic and operational 

challenges in almost every geographical area of interest for the State of Israel. Daniel 

was born in the former USSR. He holds a Master of Business Administration (MBA) 

and a BA (magna cum laude) in Middle Eastern History - both from Tel Aviv 

University.  

 

 

For full article: 

https://blogs.timesofisrael.com/putin-does-not-give-up-on-assad/ 

https://www.mako.co.il/news-columns/2020_q2/Article-8df77f323caa171026.htm?utm_source=AndroidNews12&utm_medium=Share
https://www.trtworld.com/magazine/what-s-behind-pro-putin-media-attacks-on-syria-s-assad-regime-35689
https://nziv.net/44156/
https://m.aawsat.com/home/article/2247601/%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8/%D9%85%D8%A7-%D8%A3%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D9%8A%D9%86-%D9%82%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%84%D9%84%D8%A3%D8%B3%D8%AF-%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%91%D8%A7%D8%AE%D9%87-%C2%AB%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%8A%D8%B1%C2%BB
https://riafan.ru/
https://arabic.riafan.ru/
https://blogs.timesofisrael.com/putin-does-not-give-up-on-assad/

